Norske nettbutikker er mer populære enn utenlandske

abonner

En netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest fra norske nettbutikker.


– Endelig finnes det en grundig analyse som viser at norske nettbutikker kan konkurrere mot de beste fra utlandet, sier analysesjef Idar Eidset hos Respons Analyse.

En netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse og webbyrået Digitroll viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest i norske nettbutikker.

Les også:  Fjordkraft har passert 90.000 mobilkunder

I tillegg vil 19 prosent av de som handler på utenlandske nettsteder, oppgir at de vil handle mer på norske nettsteder når momsfritaket på 350 kroner forsvinner neste år, viser undersøkelsen i regi av Respons Analyse.

– Det er gledelig at ​Digitroll får nasjonal oppmerksomhet ​når vi snakker om nettbutikker og nettsider. Det viser bare at vi har fått en posisjon i markedet som ledende aktør innen webløsninger, sier kommunikasjonssjef i Digitroll, Arvid Steen.

Les også:  Samsung sender din selfie til verdensrommet – Zlatan er først ut!

Forskjell på kvinner og menn
Det er webbyrået Digitroll som har bestilt undersøkelsen fra Respons Analyse. 

Analysesjef hos Respons Analyse, Idar Eidset er glad for at det finnes dokumentasjon på at norske nettbutikker er langt mer populære enn de utenlandske.

– Undersøkelsen viser at 75 prosent av netthandlerne har latt være å handle på en nettbutikk fordi en har vært skeptisk til butikkens seriøsitet. Kvinner i litt større grad enn menn, og unge i større grad enn eldre. Dette kan tyde på en økende bevissthet rundt trygg netthandel blant de som handler på nettet, sier Idar Eidset i Respons Analyse.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.