Norsk Radio sammen om norsk distribusjon

dab radio

Etter en fullført digitalisering av radiokringkasting går NRK, P4-gruppen og Bauer Media sammen om å opprette selskapet Norsk Radio. Formålet er å sørge for at norsk innhold får bred distribusjon også på digitale lytteplattformer som strømming og smarthøyttalere. De tre kringkasterne inviterer samtidig resten av den norske radiobransjen til samarbeid.


Etter radioskiftet er hele Norge sikret fri tilgang til et bredt tilbud av norsk innhold. Samtidig ser man at stadig flere digitale plattformer brukes til strømming, underholdning og musikk. Der skal Norsk Radio sørge for at norske radiokanaler tar en sentral plass i tilbudet til lytterne.

– Det er ingen hemmelighet at smarthøyttalere er det neste store teknologiske hjelpemiddelet som vil finne sin vei inn i norske hjem. Internasjonalt er denne trenden allerede godt i gang, blant annet drevet frem av Amazon, Google og Apple. Smarthøyttalere egner seg svært godt for radiolytting og Norsk Radio skal bidra til at norsk innhold gjøres enkelt tilgjengelig, forteller Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Norsk Radio.

Les også:  Nytt varselsystem i Beiarn

De første smarthøyttalerne kom på markedet i USA i 2015 og tar ofte plass på kjøkkenbenken. Smarthøytalere er stemmestyrt, koblet opp til internett og kan brukes til en rekke praktiske formål i hjemmet. I tillegg brukes de hyppig til avspilling av musikk og nettopp radio.

Felles radioapp og nettside
Utviklingen av digitale plattformer skjer globalt og kringkastere over hele verden står ovenfor de samme utfordringene. Norsk Radio har derfor inngått samarbeid med britiske Radioplayer Worldwide som, på vegne av kringkastere i en rekke land, driver en internasjonal plattform for digital distribusjon av radio. Første resultatet av dette samarbeidet er at Norsk Radio under navnet Radioplayer allerede nå kan tilby en felles radioapp og nettside med alle kanalene til de tre store kringkasterne samlet på ett sted.

Les også:  Radio Nord Norge lanserer nytt barneprogram

Ønsker å samle radiobransjen
Selv om det er de tre største innholdsprodusentene i norsk radio som har tatt initiativ til det nye selskapet inviteres alle kanaler med i samarbeidet. Målet er å samle den norske radiobransjen i et felles arbeid for å sikre norsk distribusjon på nye plattformer.

– Til hverdags konkurrerer vi hver eneste time om å gi lytterne det beste tilbudet. Og den konkurransen fortsetter med uforminsket styrke. Spesielt nå som digitaliseringen har åpnet opp for flere kanaler og mangfold i eteren. Men det er lite logisk å kjøre parallelle løp når det kommer til digital distribusjon. Vi konkurrerer stadig mer på en internasjonal arena med aktører fra hele verden bare noen knappetrykk unna. Da står vi sterkere om vi har hele den norske radiobransjen i ryggen, forteller Kenneth Andresen, direktør for P4-gruppen og styreleder i Norsk Radio.

Les også:  4everU vant MGPjr

Norsk Radio AS ble stiftet 1. juli 2018 og ledes av Ole Jørgen Torvmark. Han kommer fra stillingen som daglig leder for Digitalradio Norge AS, selskapet som hadde ansvaret for kringkasternes felles informasjonsarbeid i radioskiftet fra 2010 til 2017.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.