NHO: Grensehandelen svekker norsk omstillingsevne

nho

– Den stadig økende grensehandelen er ikke et godt utgangspunkt for den omstillingen norsk økonomi står overfor. Utviklingen burde bekymre regjeringen som stadig snakker om de 200.000 nye arbeidsplassene vi må skape for å sikre velferden for fremtiden, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk.


Grensehandelen økte med 3,9 prosent de siste 12 månedene. Det er en kraftig økning på bakgrunn av allerede rekordhøy grensehandel, og utgjør en vekst på nærmere 600 millioner i kroner og øre. Økningen fra første til andre kvartal 2018 er på hele 10,6 prosent, og grensehandelen representerer nå betydelige 15,1 milliarder i handelslekkasje til Sverige.

Les også:  Den populære juletraileren fra Coca-Cola kommer til Bodø!

Det høye norske avgiftstrykket gjør produksjon og salg av norsk mat- og drikke vesentlig dyrere enn i Sverige. Det medfører en uholdbar konkurranseulempe for norske mat- og drikkeprodusenter, og virker direkte drivende på grensehandelen.

– Økningen i særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer har forsterket konkurranseulempen dramatisk for en stor del av norsk mat- og drikkenæring. Derfor er det i første rekke tidskritisk å reversere avgiftsøkningene i statsbudsjettet for 2019, sier Brubakk.

Utfordringene forsterkes av 350-kronersgrensen på toll- og avgiftsfri netthandel. Den digitale grensehandelen, der nordmenn handler avgiftsfri brus og godteri på nett fra utenlandske aktører, vokser eksplosivt. Da er det verdt å merke seg at den nettbaserte grensehandelen fra Sverige kommer i tillegg til veksten i grensehandelen som gjøres på dagsturer til utlandet. Det finnes i dag ingen oversikt over omfanget av den digitale grensehandelen til og fra Norge.

Les også:  AF Gruppen med solid resultat

Både Sveriges statistiske sentralbyrå og Svensk Handel dokumenterer at det nettopp er varene med høye avgifter i Norge og ditto lavere priser i Sverige som er driverne for grensehandelen, nemlig mineralvann, alkohol, tobakk og godteri.

Den svenske nettbutikken Maxgodis meldte nylig om 260 prosent vekst i omsetningen så langt i år. Det ekstremt sterke resultatet til Maxgodis viser hvor lønnsom den tollfrie netthandelen til Norge har blitt for disse varetypene. Det står i grell kontrast til den krevende situasjonen norske produsenter som er rammet av de voldsomme avgiftsøkningene står i.

Les også:  Tidenes eksportmåned for norsk sjømat

– Nivået på handelslekkasjen til Sverige er nå så stor at det gir negative strukturelle og langsiktige virkninger for mat- og drikkenæringen i Norge, og krever rask handling fra norske myndigheter, sier Brubakk.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.