Narvik-gründer kåret til årets eksportør

designindustrien

Northern, selskapet til Ove Rogne fra Narvik, vant prisen Årets eksportør på Designindustriens bransjedag tirsdag ettermiddag.

Tirsdag 11. juni ble vinnerne av Årets eksportbedrift, Årets merkevarebygger, Årets produkt og Klassikerprisen kåret under Bransjedagen i Næringslivets Hus i Oslo. Det er Designindustrien som står bak prisene.

– Dette er svært verdige vinnere som har levert eksepsjonelt gode løsninger i design- og ferdigvarebransjen. Det er bare å ta av hatten for Northern, Brav Norway, Lundhs og Eikund, sier Egil Sundet i Designindustrien, en bransjeforening i Norsk Industri.

Les også:  Oppgraderer Steigentunnelen

Northern vant prisen Årets eksportbedrift, Brav Norway ble kåret til Årets merkevarebygger, Lundhs sikret seg produktprisen for serien «Essence», mens Eikund vant Klassikerprisen for sin relansering av møbelikonet «Krysset».

Ypper seg mot svensk og dansk design
Bak møbel- og belysningsselskapet Northern står gründeren Ove Rogne fra Narvik. Han er også administrerende direktør i bedriften, i tillegg til å ha designet selskapets mestselgende produkt, lampen Oslo Wood.

– Vi er glade for å bidra til å sette Norge på designkartet – og for å vise at også nye, norske møbelprodusenter som oss kan være synlige og utfordre dominansen til våre skandinaviske kolleger, sier han.

Les også:  Dronebase på Andøya: – Et kjempeløft for forsvaret

Sterk eksportvekst
Northern er i stor vekst på eksportsiden, med en eksportandel på 60 prosent ved begynnelsen av 2019. Rogne forteller at selskapet har jobbet målbevisst med eksportsatsingen, og at det har vært et langt lerret å bleke.

– Vi vokser særlig i våre fokusmarkeder, som Norge, Sverige, Tyskland, Storbritannia og Frankrike. I tillegg jobber vi med agenter i andre markeder i Europa, USA, Asia og Australia for å nå så bredt som mulig. Vi opplever stor interesse fra alle verdens hjørner, sier han.

Les også:  Oppgraderer Steigentunnelen

Designjuryen er full av lovord om Northern: «Bedriften har gjort seg synlig i lang tid med god design og gode produkter. Når bedriften ruller ut nye produkter, skjer det i et koordinert samarbeid med en gruppe store distributører. Gjennom sitt innovative eksportarbeid har de åpnet nye kanaler som også kan komme andre norske produsenter til nytte,» skriver juryen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.