Nan-provinsen i Thailand vant pris for ren turisme

vdet thailandske turistbyrået

Nan, en liten flerkulturell provins som ligger ved Nan-elva i Nord-Thailand, får prisen No. 1 ASEAN Clean Tourist City. Prisen er et resultat av et sterk samarbeid mellom myndighetene i provinsen og lokalbefolkningen som fokuserer på rene hus og gater. Nan går foran med et godt eksempel for andre provinser og gjør den til en av de mest attraktive byene å besøke.

Hensikten med prisen er å fremheve byer som bryr seg om miljø og hygiene og sikrer grønne og rene landskaper. De nominerte må oppfylle kriterier for overordnet miljøledelse, renslighet, avfallshåndtering, bevisstgjøring rundt miljøvern, grønne områder, helsevesen og urban trygghet samt infrastruktur og fasiliteter for turisme.

– Vi vil gjøre en bevisst innsats for ikke å kaste eller forbruke noe som er vanskelig å gjenvinne; for eksempel plastposer og isoporemballasje. Vi vil også starte kampanjer for å redusere bruken av emballasje som ikke er biologisk nedbrytbar. Alle innbyggerne i Nan vil gå sammen om oppgaven. Vi ønsker å gå foran med et godt eksempel for turister som ønsker å oppleve den vakre kulturen i Nan og inspirere andre provinser til å gjøre det samme. Vi ønsker at landet vårt skal være rent og grønt, sier Paisan Vimonrat, guvernør i Nan-provinsen.

Les også:  4. april er gulrotens dag

Nan er en stille og rolig provins med en rekke imponerende templer, et fint museum og rolige restauranter og barer langs elvebredden. Provinsen har i alt seks nasjonalparker, inkludert fantastiske Doi Phukha. Nan er også et riktig landbruksdistrikt der det dyrkes mye ris og frukt. Dette gjør det til et ideelt reisemål for vandreturer, økoturisme og andre eventyr. Provinsen er også rik på språk og kultur. Blant de mange lokale folkegruppene som bor her finner vi Thai Yuan, Thai Lue, Thai Puan, Thai Khoen og Thai Yai.

Les også:  Den nye trendgrønnsaken: Brokkolini

Denne prisen er en anerkjennelse som kan øke populariteten til provinsen på lengre sikt. Det kan oppmuntre flere turister til å besøke Nan og samtidig stimulere til økt turisme. Thailand har nylig begynt å fremme bærekraftig turisme. Sammen med børsen i Thailand har Thailands turistkontor (TAT) lansert “CSR & SET in the Local”, et initiativ som skal inspirere flere børsnoterte thailandske selskaper til å bli med på TATs bærekraftarbeid i turistindustrien. Initiativet skal tilby informasjonpakker om sosialt ansvar til bedrifter eller organisasjoner som ønsker å etablere seg i eller arbeide i lokalsamfunn. Interesserte selskaper eller organisasjoner kan kjøpe pakker på nettsiden Amazing Thailand go Local og samle «lykkelpoeng» som de kan donere til sine utvalgte lokalsamfunn.

Les også:  3 av 10 planlegger bilferie i Norge i sommer

– Sammen med børsen i Thailand ønsker vi å oppmuntre flere bedrifter til å engasjere seg i bærekraftig turisme og samfunnsutvikling. Ved å øke etterspørselen etter reiser til lokalsamfunn og sekundære destinasjoner, øker inntektene til grasrotnivået, sier Eurblarp Sriphiromya, direktør for Thailands turistmyndigheter (TAT) i Norden og Baltikum.

Dette er et av flere initiativer som det thailandske turistkontoret har medvirket til. Et annet initiativ er «Fokus på havet» som skal skape bevissthet rundt plastforurensning i havene samt iverksette tiltak for å redusere forsøpling ved å samle inn plasten og resirkulere den til klesplagg og andre artikler.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.