NAF: – Kan bli avgiftsbombe på nye biler

lys bil

Ved nyttår innfører EU en ny målemetode for bilenes utslipp. -Dette betyr kort fortalt at biler som slipper ut det samme som før får høyere avgift, med mindre regjeringen tar grep, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.


NAF jobber for at bilkjøperne skal slippe å ta regningen når EU innfører en ny målemetode for bilenes utslipp. I Danmark, Sverige og Finland har regjeringene varslet tiltak som sikrer at bilkjøperne ikke blir rammet av plutselige hopp i avgiftene. I Norge er det imidlertid stille.

Les også:  LESERINNLEGG: Siv Jensen, norsk bensin og diesel er altfor dyr

– Vi frykter at regjeringen legger opp til at forbrukerne skal ta hele regninga, sier Sødal.

Høyere utslippstall = høyere avgift
Bakgrunnen for bekymringen er at EU er i ferd med å innføre en ny målemetode for utslipp og drivstofforbruk. Alle nye bilmodeller må gjennom denne testen. Målemetoden, kalt WLTP, er mer presis enn den som har vært brukt tidligere, noe som betyr at bilenes utslippstall blir høyere. I Norge er engangsavgiften i stor grad basert på dette utslippstallet.

Første trinn i overgangen til nye målemetoder kommer 1. september i år. Da vil avgiftene på en rekke bilmodeller gå opp. Endringen kan bety opptil 15 prosent høyere utslippstall. Det kan utgjøre alt fra 10 – 30 000 kroner mer i avgift.

Les også:  Skal du leie ut boligen din i sommer?

NAF er urolig for at avgiftsøkningen fra første september er første trinn i en totrinnsrakett.

Avgifts-sjokk: 80 000 kr på vanlige familiebiler
For fra første januar 2019 kan avgiftene øke enda mer. Dersom regjeringen ikke foretar en kraftig justering, vil de nye måletallene bety at forbrukere må ut med så mye som 80 000 kroner ekstra i avgift når de kjøper bil.

– Fra nyttår kan WLTP slå ned som en virkelig avgiftsbombe. NAF har et tydelig krav til regjeringen: De må se til de andre nordiske landene og få på plass en overgangsordning som ikke går utover folk flest. Hittil har det vært tyst fra regjeringskontorene om hva de vil gjøre med bilavgiftene. Det betyr at den som bestiller nybil som leveres over nyttår i praksis ikke aner hvor mye den vil koste, sier Sødal.

Les også:  Norske studenter hevder seg i internasjonal miljøbil-konkurranse

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.