Muligheter og utfordringer i skalldyrbransjen

norges sjømatråd

Norske skalldyr er i vinden som aldri før. For produsenter, eksportører og innkjøpere kan skalldyrdrømmen by på store muligheter, men også utfordringer og skjær i sjøen. Sjømatrådet inviterer derfor til skalldyrkonferanse der både veletablerte og nyetablerte skalldyraktører får inspirasjon, tips og gode råd på menyen.


I 2018 eksporterte Norge skalldyr for 1,75 milliarder kroner. Det er over 200 millioner kroner mer enn året før. Samtidig er potensialet langt større: for noen av de største skattene ligger fortsatt på eller under havets bunn uten å bli utnyttet. Etterspørselen fra utlandet er stor, og norske skalldyr står på menyen til nesten samtlige av årets nordiske Michelin-guide restauranter. 

Les også:  Experis vant stor rammeavtale om digitalisering av NAV

– Skattene er der, men mange opplever infrastrukturen som tungrodd og sliter med å komme i gang eller å utvide, sier Josefine Voraa som er rådgiver for markedsinnsikt og markedsadgang i Sjømatrådet.

Støtteordninger for ny- og veletablerte, synspunkter fra dagligvarehandelen, krav til eksportører og leverandører og hvordan få skalldyr inn på topprestauranter er derfor blant temaene på konferansen.

Seminaret er rettet mot hele verdikjeden i skalldyrsegmentet: fra produsenter og eksportører til restauranter og dagligvarehandelen.

Josefine Voraa forteller at Sjømatrådet nesten ukentlig får henvendelser fra skalldyrnæringen med spørsmål om logistikk, regler, finansiering og markedsforhold. 

Les også:  Opel Movano: Sikrere og mer fleksibel

Konferansemenyen er derfor satt sammen med bakgrunn i spørsmål fra næringen. På menyen står temaer som nye arter, uregulerte arter, trender, bærekraftig emballasje, levende eksport og skalldyr som high-end produkt. Noen av spørsmålene som blir belyst under konferansen 28. mai er:

– Hvordan jobber Sjømatrådet med skalldyr som spydspiss for Norge som sjømatnasjon?

– Hvilke støtteordninger finnes hos Innovasjon Norge enten du er ny- eller veletablert?

– Hvilken strategi har Rema 1000 for å øke skalldyrkonsumet?

Les også:  Kavlis årsresultat 2018: Økt omsetning gir 100 millioner til gode formål

Blant foredragsholderne finner vi navn som Heidi Bjerkan fra Credo, Scalmarin, Capefish og Rema 1000. 

– Det blir også satt av god til spørsmål og samtaler, forteller Voraa.

– Viktigst av alt er at konferansen kan være en møteplass for alle i skalldyrbransjen der det blir tid til inspirasjon, tips og innspill fra andre aktører.

Voraa legger til at også grossister kan ha stor nytte av å bli med på skalldyrkonferansen.

– Skalldyrkonferansen 2019 er stedet for å lære mer om hva som rører seg i skalldyrnæringen og knytte nye kontakter, avslutter hun.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.