Mange redde for lydløse biler

hyundai

En av tre nordmenn er redd for å bli påkjørt av en lydløs bil. Fire av ti mener at de lydsvake elbilene er trafikkfarlige, ifølge undersøkelse. I undersøkelsen YouGov har gjort for Hyundai Norge, svarte 37 prosent at de hadde følt at de har vært i ferd med å bli påkjørt av en elbil fordi de ikke hørte den.


Men i 2019 blir det påbudt med automatisk, kunstig motorstøy ved lave hastigheter for å unngå påkjørsler.

– Fra 2019 skal alle nye modeller av elbiler, inkludert hybrider, gi en varsellyd når farten er under 20 kilometer i timen. Over denne hastigheten er det lyden av dekk mot underlaget og luftmotstanden vi hører, og ikke motoren, sier produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge‎.

Det amerikanske transportdepartementet sier at de nye reglene, som også skal gjelde i USA, kommer til å avverge rundt 2400 fotgjengerulykker årlig i USA.

Elbilforeningen og Norsk forening mot støy protesterer mot den lovpålagte ekstrastøyen, mens Blindeforbundet kan notere seg en seier.

– De nye EU-reglene slår fast at den kunstige lyden som legges til skal «ligne lyden av en bil med eksplosjonsmotor i samme kategori». Det vil i praksis si at en stor elbil skal lage lyd som en stor bensin- eller dieselbil, og at en liten elbil skal lage lyd som en mindre bensinbil, sier Knudsen.

Han forteller at alle «elektrifiserte» Hyundai-modeller simulerer motorlyd når farten er lav.

– Lyden kan slås av med en knapp, men den aktiveres likevel automatisk når bilen starter igjen.

Han tror ikke at mange vil ønske å slå av lyden.

– Den høres nesten ikke innenfra bilen. Dessuten lager den ikke så mye lyd at det vil oppfattes som støyforurensing ute, sier Øyvind Knudsen.

Han utelukker ikke at også Hyundai, i likhet med flere andre elbilprodusenter som har vært tidlig ute med å montere ekstralyd, kan bli nødt til å skifte lyd når reglene er helt klare.

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no publiserer nyheter der to eller flere journalister har bidratt til å lage nyhetssaken.