Mange blir lurt når de kjøper parmesan

lynx

Det er stor uvitenhet om at Parmigiano Reggiano er den eneste osten med betegnelsen parmesan. På hjemmesiden til flere restauranter og butikker som tilbyr og skriver om parmesan, blir det feilinformert om at andre oster enn Parmigiano Reggiano er parmesan.


En fersk landsdekkende undersøkelse utført av Kantar i Norge viser at hele 70% av befolkningen bruker parmesan i matlagingen, men at bare 20% kjenner til at Parmigiano Reggiano er den eneste osten som kan betegnes parmesan. 

I sommer ble det gjennomført en undersøkelse blant 199 restauranter og kafeer i Stockholm med temaet: Får gjestene det de betaler for?  De tok for seg en rekke ingredienser, og mange ble jukset med 30% av de som bestilte parmesan, fikk ikke parmesan, viser undersøkelsen.  

Les også:  TINE med sterk andreplass i ny omdømmekåring

Bare oster med den beskyttede opprinnelsesbetegnelsen «Parmigiano Reggiano» kan selges under betegnelsen «parmesan» i EU.

Etter at EU besluttet at Parmigiano Reggiano-konsortiet skulle ha status som beskyttet opprinnelsesbetegnelse (PDO), går ostekonsortiet kraftig ut mot at begrepet «parmesan» brukes feilaktig som betegnelse på oster som ikke er Parmigiano Reggiano.

Forbrukerne er opptatt av at maten skal være det den utgir seg for, og Parmigiano Reggiano-konsortiet kjemper derfor mot at begrepet «parmesan» brukes om oster som ikke er håndlaget med naturlige metoder, slik det er fastsatt i produktforskriftene og i den strenge spesifikasjonen for Parmigiano Reggiano PDO. Konsortiet er opptatt av å sikre sporbarheten for sin særegne Parmigiano Reggiano, viden kjent som «The King of Cheeses». Dette for å garantere at forbrukerne får den maten de er på jakt etter.

Les også:  Hvorfor velger nordmenn slankeoperasjon i utlandet?

Det ble nylig kjent at Parmigiano Reggiano er det mestselgende PDO-produktet, med en årlig omsetning på 1,4 milliarder euro ved produksjon. I 2018 ble det produsert 3,6 millioner ostehjul, hvorav hvert hjul har en gjennomsnittsvekt på 40,5 kg.

For å få lov til å bruke betegnelsen «Parmgiano Reggiano PDO» må osten være laget etter strenge regler. For det første må den være produsert i opprinnelsesområdet (som omfatter provinsene Parma, Reggio Emilia, Modena og Mantova på høyre side av elven Po samt Bologna på venstre siden av elven Reno – et areal på 10.000 km2).

Det beskyttede opprinnelsesområdet for Parmigiano Reggiano har et særpreg man ikke finner noe annet sted i verden. I produksjonen av Parmgiano Reggiano brukes det bare fersk melk som er produsert i det aktuelle området. Denne melken er spesiell og kjennetegnes av en unik og intens bakteriell aktivitet fra den lokale mikrobielle floraen. Denne er påvirket av miljøfaktorer, særlig for, gress og høy fra området, som utgjør det hovedsakelige næringsgrunnlaget for kuene som brukes i nettopp denne produksjonen.

Les også:  Thon Hotels tok bronse i Twinings Best Breakfast

Det er bare ostemesteren som i løpet av produksjonen kan styre melkebakteriene som starter fermenteringen som er nødvendig for å oppnå en vellykket produksjonsprosess. Osten blir ikke bare produsert, men lages i dag på nøyaktig samme måte som for ni hundre år siden, med de samme og ekte ingrediensene.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.