LESERINNLEGG: Nei til bompengefritak på elbiler

tesla

Det er het debatt rundt dette med betaling av bompenger for elbileiere og at det skal innføres avgifter på elbiler. Er det stor sannsynlighet for at elbilsalget stopper opp?


Norsk Folkerettsparti mener at de fleste elbileiere mest trolig har vært bevisst på at fordelene ved å være elbileier gradvis vil bli mindre.

Viden kjent har det vært at de som kjører elbil har kunnet kjøre gratis ved bompassering langs veiene våre. Eierne har en bil som har vært momsfri og avgiftsfri, planlagt fem til 2020.

Da det gunstige elbilregime ble innført i 2013 og i senere år blitt forbedret ytterligere, ble det i første omgang satt en grense på 50.000 elbiler. Den gangen var det av hensyn til at staten ville tape store inntekter ved at elbilene blant annet er fritatt for merverdiavgift og andre bilrelaterte avgifter.

Les også:  Allan Ellingsen vant Årets podcast 2018

Staten taper mellom 4-5 milliarder kroner i året i engangsavgifter og moms på avgiftsfritaket. Dette må de med biler som bruker fossilt drivstoff være med å dekke inn i økte bomavgifter m.m.

Norsk Folkerettsparti mener det er feil at de som er lavtlønnet og kjører gamle slitne biler med fossilt drivstoff skal finansierer eller subsidiere de rike i Norge.

Norsk Folkerettsparti vil at alle som benytter veinettet skal betale sin del, det skal ikke være noe unntak for elbilene med særbehandling.

Statistikken viste at antall elbiler i Norge ville passere 100.000 innen utgangen av 2016. Finansminister Siv Jensen (FrP) vil ikke røre elbilregimet, selv om dette er særbehandling regjeringen bevisst har gjort. Det som er merkverdig er at FrP har programfestet at de er mot særbehandling. Norsk Folkerettsparti stiller spørsmålet, har FrP glemt sitt eget program?

Les også:  Ser du hva dette var?

Det å være elbileier i dag er blitt et symbol og viser et såkalt klart klasseskille mellom de som er rike og de som er lavtlønnet.

Norsk Folkerettsparti er mot særbehandling. Vi mener at fri ferdsel gjennom bommene med elbil i Norge er en urettferdig behandling ovenfor de som kjører biler med fossilt drivstoff.

Selv om man kjører elbil, vil det ikke si at slitasjen på veiene blir mindre av den grunn. Elbil er ikke en flyvende gjenstand.

Norsk Folkerettsparti mener det er på høy tid at elbileiere også tar sin del av finansieringen.
Norsk Folkerettsparti har en samferdselspolitikk som er langt mer rettferdig enn dagens regjering.
NfP vil at alt hva bilrelaterte bilavgifter omfatter skal gå tilbake til forbrukerne og dermed vil det heller ikke være behov for å sette opp bommeringer og kreve bompenger for å bygge nye veier. Dessverre er det ikke slik med dagens regjeringspolitikk. Det er kun 1/3 del som går tilbake til vei og resten går inn i det statlige budsjettsluket.

Les også:  Test: Så mye taklast tåler dagens elbiler

Det sies at bakdelen med elbil er vinteren, da elbilen ikke har like stor rekkevidde som på sommeren. Det vil si at elbilen forurenser mere enn biler med fossilt drivstoff da de må lade oftere. Strømmen som brukes i Norge er ikke bare grønn energi, Norge importerer kullkraft og atomkraft fra EU-land og dermed er elbilen med på å øke forurensingen i Europa.

Olav Enge

Nestleder Norsk Folkerettsparti


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.