Les disse morsomme reisehistoriene og skademeldingene fra Gjensidige

gjensidige

Bare fantasien setter grenser for hva som kan komme inn av skademeldinger i løpet av en sommer. Noen prøver å få dekket operasjon til ny nese etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Gjensidige har samlet noen av de beste.

Nordmenn har kanskje verdens beste reiseforsikring og forventingene til hva som dekkes er stor. Spesielt om sommeren blir det meldt mange reiseskader til forsikringsbransjen. De fleste av disse blir dekket under ordinære vilkår, men noen av dem er av den litt mer spesielle sorten.

– På en feriereise kan alt skje, humrer Arne Voll. Han har lang fartstid som kommunikasjonssjef i Gjensidige og kan fortelle at innimellom dukker det opp eventyrlige skademeldinger og forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk.

En kunde var så lei seg fordi gebisset falt ut og ned i en grill og smeltet. En annen mente at ferien var fullstendig mislykket da han ikke hadde funnet drømmedamen på Kos. 

– I tillegg er det hver sommer noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker, sier Voll.

Les også:  Slik får du gode skiopplevelser i påskefjellet

Ellers mottar Gjensidige flere saker der kunder søker erstatning på grunn av at hotellet ligger langt vekke fra strand og sjø eller mangler basseng. Noen mener det var for varmt eller for kaldt. En kunde ville ha deler av ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget. Han mente dette hadde ødelagt deler av ferien. 

– Ved siden av pass, billetter og godt humør er det uansett viktig at reiseforsikringen er i orden før avreise. Det er kanskje den beste garantien for en trygg og god ferie, avslutter Voll.

Morsomme krav og historier fra Gjensidige

  • En dame var på besøk hos kjæresten sin. Om morgenen ble vår kunde fortalt av kjæresten at hunden hadde spist opp brillene hennes. I skademeldingen het det seg: Det har gått bra med hunden. Brillene var av merke Gucci, og hunden hadde tross alt fått seg et herremåltid. 
  • Kunden skrev til oss: Veps hadde bygd bol inni og ødela en gjenstand (Womanizer-‘leketøy for voksne) Kanskje litt på kanten, men likevel en morsom historie. Skaden ble ikke erstattet da reiseforsikringen ikke dekker skadeverk utført av insekter.
  • Vi fikk en henvendelse fra en yngre dame angående tyveri av en veske. Dette var en skulderveske som hang over skulderen. Mens hun sto i kø var det noen som klippet vesken av selve snora som går over skulderen. Hun merket ingen ting helt til hun skulle ta noe opp fra vesken og merket at den var vekk. Det var kun snora som hang igjen over skulderen. 
  • Kunde meldte skade på trillekoffert. Håndtaket var ødelagt og han «måtte gå krokete til hotellet» het det i skademeldingen.
  • Familien hadde bestilt et rekkehus i ferien, men det viste det seg at det var masse løshunder som bråket til alle døgnets tider samt mange katter som også kom inn i huset. Dette var så ubehagelig at de ble nødt til å få leid seg ett nytt feriehus et annet sted. De søkte om erstatning for dobbeltbooking, men fikk avslag siden dette er et krav som må rettes mot bookingbyrået.
  • En kar fikk frastjålet mobiltelefon av en dame på hovedgaten La Rambla i Barcelona. Han oppdaget det hele og sa fra til politiet. Da politiet visiterte henne viste det seg at dama hadde gjemt mobilen i trusen. Kundens forhold til den gamle mobilen hadde fått seg en brå knekk og han ville gjerne ha ny mobil på forsikringen.
  • For varmt i Syden: Mor og datter hadde reist uspesifisert til en øy i Middelhavet og ville ha ny reise siden det var altfor varmt og de ikke hadde basseng ved hotellet. Hun mente det var uakseptabelt at hotellet ikke hadde basseng og at hele ferien var ødelagt.
  • Vi har også flere kunder som melder tap av koffert på reise. Når vi prøvde å rekonstruere et av kravene måtte vi bruke flere kofferter (av stor størrelse) for å få plass til alt. Kundens koffert var av det mer moderate slaget.
  • En kunde hadde kjøpt billett med ferjen mellom Danmark og Norge feil vei. Det var midt i sommerrushet og det var fullt, slik at bilen og familien ikke kom om bord. De måtte kjøpe ny billett til en senere avgang og mente reiseforsikringen burde dekke dette.
  • Kunde hevdet å ha snublet på gaten i Spania og brukket nesen og måtte hasteopereres. Undersøkelser viste at dette var en planlagt kostbar skjønnhetsoperasjon ved et privat sykehus. Kunden fikk avslag og ble anmeldt til politiet.
Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.