Kundene mer fornøyde mens NSB ble Vy

vy

Mens debatten om navneskiftet har pågått for fullt har kundene blitt mer tilfreds med togtilbudet. Flere strekninger får sitt beste resultat noensinne, og kundene opplever bedre punktlighet.


Sammenlagt kundetilfredshet for Vys togkunder er nå 74, opp 2 poeng siden høstens måling. Det er det tredje beste resultatet siden målingene startet i 2009.

Vy i nord har de tre best likte togstrekningene i Norge. Raumabanen troner igjen øverst, med en kundetilfredshet på 85. Trønderbanen og Dovrebanen følger like bak med 84 og 83 poeng, som er høyere enn noen gang. Nord totalt sett har en stabilt høy kundetilfredshet på 80.

Navnebytte og bedre punktlighet
– Vi er veldig glade for at så mange kunder gir oss gode tilbakemeldinger imens det har vært mye støy rundt at vi skifter navn. Den daglige leveransen vår er det aller viktigste for de reisende. Kundene er enda mer fornøyde med ombordpersonalet, som er veldig imponerende i en tid med usikkerhet knyttet til store endringer, ny merkevare og konkurranse, sier Arne Fosen, konserndirektør for tog i Vy.

Les også:  Stordalen kjøper finsk luksushotellkjede

Kundene er mer fornøyde med punktligheten. Opplevd punktlighet er nå på 65 poeng, opp 4 poeng fra sist måling. 88,3 prosent av Vys tog har vært punktlige så langt i år, viser tall fra Bane NOR.

– Hovedårsaken til at kundene er mer fornøyde er at punktligheten er bedre. Flere strekninger har fått nye togsett, flere avganger, ny infrastruktur og nye takstsamarbeid som kundene setter pris på, sier Fosen.

Les også:  Philips OLED 804 kåret til beste TV

Kundene er mer fornøyde med informasjon på toget, ombordpersonalet, rutetilbudet, kupekomfort, ombordstigning og serveringstilbud.

Mindre avvik
Færre kunder har opplevd innstillinger, forsinkelser og buss for tog. Kundene er mindre fornøyde med hvordan buss for tog blir håndtert.

– Dette er viktige tilbakemeldinger som vi tar til oss. Vi har allerede satt i gang mange tiltak, og jobber tett med Bane NOR for at avvik skal bli håndtert enda bedre fremover, sier Fosen.

Les også:  Visma satser på Business Intelligence i Norden

Buss-kundepris ni år på rad
Busskundene til Vy gir også gode skussmål. En undersøkelse av Svensk Kvalitetsindeks viser at Vy Bus4You har de mest fornøyde kundene for niende året på rad i den svenske transportbransjen, med en kundetilfredshet på 75. Vy express i Sverige kommer på andreplass med 72 poeng.

Her i Norge har Vy express en kundetilfredshet på 78. I løpet av året blir det enklere å bestille reiser med både buss og tog på vy.no og i Vy-appen, og Vy jobber for bedre overganger mellom tog og buss.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.