Klarna: Ni av ti nordmenn var fornøyd med julegavene sine

julegavetips

Hele ni av ti nordmenn var fornøyde med julegavene sine. De beste julegavene var det oftest partneren, barna eller mamma som hadde kjøpt. Det fremgår av en undersøkelse den internasjonale betalingsløsningsleverandøren og banken Klarna har gjennomført blant 1053 kunder. De leverer betalingsløsninger til flere tusen norske nettbutikker.


– Vi har analysert julehandelen helt fra oppstarten i forbindelse med Black Week, og videre inn i juleukene. Mye tyder på at flertallet av nettshopperne handlet gavene sine under Black Week/Black Friday-uken. Salgsvolumet er langt høyere i løpet av de åtte dagene som Black Week varte enn de drøye to ukene i desember, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Les også:  Telenor med bedre tilbud utenfor EU

I undersøkelsen oppgir hele 70 prosent av de spurte nordmennene at de er kjempefornøyde med julens gaver. 20 prosent sier seg fornøyde, mens de resterende 10 prosentene i større eller mindre grad er lunkne til gavefangst.

Bytter dobbelt så ofte julegaver som svenskene
Nesten halvparten av de spurte, som alle var over 18 år, oppgir at det var partneren som var avsender av den beste julegaven. På de to neste plassene følger julegaver gitt av barna og mamma. De som lyktes dårlig med å gi den beste julegaven, var besteforeldre og arbeidsgivere.

Les også:  Norsk-kinesisk samarbeid gir million-prosjekter

Ifølge undersøkelsen oppgir nesten hver fjerde nordmann at de vil bytte noen av gavene de fikk.

– Av undersøkelsen ser vi at vi nordmenn bytter våre julegaver mer enn dobbelt så ofte som svenske Klarna-kunder. Der oppgir nemlig bare en av ti at de vil bytte en av sine julegaver. Samtidig ser vi at romjulssalget i Norge fortsetter å øke i volum på nett. Det kan selvsagt ha sammenheng med retur og bytte av julegaver, sier Elvestad.

Les også:  500 millioner til utslippsfri næringstransport

Økt prisbevissthet blant forbrukerne
Mye tyder på at forbrukerne blir mer prisbevisste. I 2016 var Black Week- og romjulssalget 12 prosent større enn nettjulehandelen blant Klarnas kunder. I år økte forskjellen til hele 52 prosent.

– Vi ser en tydelig utvikling der mange forbrukere velger å handle i tilbudsperiodene, som Black Week og romjulssalget. Det tyder på at nettshopperne er blitt enda mer profesjonelle og prisbevisste, sier Elvestad.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.