Jotun sikret avtale med verdens største skipsbygger

jotun

Jotun har inngått en intensjonsavtale med verdens største skipsverft om levering av en ny skipsmaling som reduserer løsemiddelutslipp opptil 90 prosent. Avtalen har en verdi på omlag 400 millioner kroner i året.


Jotun har signert en intensjonsavtale med koreanske Hyundai Heavy Industries (HHI). Dette er startskuddet for et tettere samarbeid om bruk av ny innovativ løsemiddelfri primer. Signeringen fant sted mellom Jotuns styreleder Odd Gleditch d.y. og HHIs toppsjef Ka Sam-Hyun under den sørkoreanske presidentens statsbesøk i Norge i juni. Sør-Koreas næringsminister Yunmo Song overvar signeringssermonien.

– HHI vil med samarbeidet med Jotun kunne bidra til at vi, som verdens største skipsbygger, stå bedre rustet til å møte landets nye miljøkrav fra myndighetene om å redusere utslipp av løsemidler, sier Ka Sam-Hyun.

Les også:  Ice er årets mobilselskap 2019

– Vi er selvsagt svært godt fornøyd med avtalen med verdens største skipsverft, men enda mer fornøyd med at vi gjennom vår innovasjon kan bidra til et bedre miljø, sier Morten Fon, administrerende direktør i Jotun.

Jotun satser tungt på forskning og utvikling på miljøvennlig maling og den korrosjonsbeskyttende primeren reduserer totalutslippet av løsemiddel med 80-90%. I 13 år har selskapet jobbet med å utvikle den nye skipsmalingen som reduserer utslipp av løsemiddel (VOC) til luft fra rundt 250 gram per liter til kun ni gram per liter. På denne måten kan skipsverft spare hundretalls millioner kroner ved å unngå å investere i anlegg knyttet til forbrenning av VOC. Forbrenning av VOC fører også til CO2-utslipp, så innovasjonen gir dermed dobbel gevinst.

Les også:  Mellomstore lakseoppdrettere "vant"

– Vi har forsket på å få frem denne malingen både i Korea og i Norge, og etter 13 år kan vi nå konstatere at vi har lykkes med å utvikle et produkt som reduserer løsemiddelutslipp med over 90 prosent, sier Erik Risberg, som er en av forskerne bak den nye malingen.

– I tillegg har produktet en bedre korrosjonsbeskyttelse enn tidligere systemer, hvilket bidrar til å forlenge skipenes levetid og reduserer behovet for vedlikehold. Derfor er dette også attraktivt for rederne, sier Erik Risberg.

Les også:  Recover fronter arbeidsmiljø og bærekraft i skadesaneringsbransjen

Primere utgjør 60-70 prosent av malingsmengden som påføres et skip. Risberg har selv jobbet i Korea i mange år med utviklingen av primeren i tett samarbeid med koreanske skipsverft. Han er derfor svært fornøyd med avtalen med HHI.

Det nye produktet er foreløpig tilgjengelig for koreanske verft og utvalgte verft i Europa som har erfaring med påføring av enstrøks primere som krevere nøye påføringsegenskaper.

HHI har 16 000 ansatte og hadde en ordreinngang på $16 milliarder i 2018. HHIs administrerende direktør var med i Koreas delegasjon under statsbesøket til president Moon Jae-In. Ka Sam-Hyun var også på besøk på fabrikken til Jotun i Sandefjord under sitt opphold i Norge.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.