Ikke vent på glatta: Bytt til vinterdekk nå!

vinterdekk

Når du står der med sommerdekk og må skrape bilen, er det for sent. – Da er det isete på veien også. Det er ingen grunn til å vente med dekkskift.


Det sier fagsjefen på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

– Du kan trygt legge om til piggfrie vinterdekk nå. Hver høst ser vi bilister som bokstavelig talt er på glattisen uten at bilen er skodd for forholdene i det hele tatt. Det er på nullføre det er glattest, sier han.

– Glatta kommer ikke plutselig
Trygg Trafikk er enig. 

– En plutselig morgen med glatte veier og mørke kommer egentlig ikke plutselig. Det er mulig å planlegge – og livsviktig å forstå at også bar vei som ser tørr ut, kan være glatt, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen.

Han ber folk passe på såkalt «usynlig is».

– Det er vanlig på steder hvor det dannes fukt og asfalten er kald. Se nøye etter om asfalten er mørkere, eller glinser på enkelte strekninger. Vær obs på skyggepartier der sola ikke når frem og prøvebrems hvis du er usikker, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Les også:  Seks av ti nordmenn vil ha miljømerking av digitale tjenester

Piggdekkreglene 
Fra og med 15. oktober er det lov å kjøre med piggdekk i de tre nordligste fylkene våre.

Fra 1. november er det lov over hele landet.

– Men husk at du kan bruke piggdekk og kjettinger før dette hvis føret krever det. Trafikksikkerheten kommer først og gode dekk er essensielt. Veigrepet til sommerdekk på vinterføre er langt fra godt nok og bremselengden er betydelig lengre, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

10 døde i september
I september omkom ti personer i trafikken i Norge. Det er betydelig færre enn i samme periode i fjor, men 2019 ligger likevel an til å kreve flere menneskeliv enn 2017, som hadde lavest antall omkomne. Ved utgangen av september 2019 hadde 73 personer omkommet i trafikken.

– Vi håper at stagnasjonen vi ser ikke er et tegn på en negativ utvikling. Det er fortsatt behov for at alle bidrar i trafikksikkerhetsarbeidet, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Les også:  Stakk av etter alvorlig bilkrasj i Rana

Ber myndighetene ta grep
– Myndighetene må også bruke de upopulære virkemidlene som begrenser den enkeltes frihet, i større grad enn i dag. Et eksempel på dette er strekningsmåling som reduserer antall omkomne med 50 prosent, sier Bård Morten Johansen.

Som sjåfør må du holde oppmerksomheten på veien og tilpasse fart og avstand til bilen foran etter fartsgrensen, og etter føreforholdene.

– For mange er det lenge siden de har kjørt på glatta, så det tar litt tid å tilvenne seg. Det er for sent å tenke seg om etter at du har kjørt av veien, sier fagsjefen i Frende Forsikring.

Hvor lenge holder vinterdekkene? 
Et dekk varer vanligvis tre-fire sesonger.

– Men det blir litt som å spørre hvor langt et tau er. Det avhenger av hvor mye det er brukt og kjørestilen din, men selv dekk med 5-7 mm mønsterdybde bør byttes når de er ca fire år gamle, sier Ytre-Hauge.

Les også:  Svanemerket - Veiviser til gode miljøvalg i 30 år

Da er gummien begynt å bli hard, og veggrepet er langt fra hva det en gang var.

– Mål mønsterdybden på det stedet hvor det er mest slitt. Hvis det ikke oppfyller kravet på 3 mm må det byttes, sier fagsjefen.

Vinterdekk er ikke påbudt, men… 
Det er gjerne overraskende for mange, men det er ikke påbudt å bruke vinterdekk her til lands.

– Du kan kjøre med sommerdekk hvis forholdene tillater det, men fra 1. november må også sommerdekkene ha en mønsterdybde på minimum 3 mm. Ikke glem det, sier Ytre-Hauge.

Og hvis du havner i en ulykke med dårlige dekk kan det få store konsekvenser.

– Det kan bli karakterisert som grovt uaktsomt og du kan utsette deg selv og andre for livsfare. Har du dårlige eller feil dekk kan politiet ty til bøter, inndragelse av førerkort eller i verste fall tiltale. Forsikringsselskapene vil også kunne gi deg mindre eller ingen erstatning i slike tilfeller, sier fagsjefen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.