If åpner egen frosttelefon

jon berge

På grunn av sprengkulden over store deler av landet, åpner forsikringsselskapet If en egen frosttelefon. Der kan alle få gode råd for å unngå frostskader,


Det er uvanlig kaldt i Norge, og de første frostskadene med sprengte vannrør er allerede meldt inn. Forsikringsselskapet If frykter spesielt en bølge av vannskader.

– Nå åpner vi denne direktelinjen for at det skal bli enklest mulig å komme i kontakt med våre eksperter. Du kan selvsagt kontakte oss i andre kanaler som Facebook også, for vi er i høy beredskap overalt. Det viktigste er at vi kan bidra med vår fagekspertise, sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

Les også:  Nordmenn nedbetalte rekordmye inkassogjeld i juni

Rådgivningen er selvsagt gratis, også når det gjelder frostsaker som kanskje ikke er omfattet av forsikringen.

Første gang
Det er første gang If tar i bruk et tiltak som dette. Målet er at flest mulig skal unngå skader som følge av frost.

– Her er det bare å ta kontakt og ikke vente for lenge. Enkle tiltak kan forhindre store og dramatiske skader. Vi erstatter jo de fleste skadene, men erfaringen vår er at alle helst skulle unngått bryderiet som følger med skadene, sier Berge.

Les også:  Mange sykkeltyverier ved skolestart

Lignende kuldeperioder viser at det kan bli enorme skader. Vinteren 2010 var den verste vannskadeperioden norske forsikringsselskaper noen gang har hatt på grunn av frost, med omkring 15 000 frostskader. Enn så lenge er ikke skadetallene så høye, men denne uken har det eksplodert på telefonene til If. Både vannrør og biler som trenger starthjelp er gjengangere blant henvendelsene.


Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.