Huseierne lanserer digital advokat

buss iphone

I disse dager er ikke chatboter noe nytt, men hittil har ingen kunnet tilby juridisk rådgivning på chatbot. Med «Lucy» er juridisk hjelp kun et tastetrykk unna.


Du kjenner kanskje til Amazon sin «Alexa» eller Apple sin «Siri.» Disse er begge chatboter. Her hjemme har mange fått sine egne chatboter, men ingen av de er designet for å gi juridisk rådgivning. Det får du hos Huseiernes digitale advokat «Lucy».

Nå har du din egen boligadvokat bare noen tastetrykk unna, og hun kan hjelpe deg døgnet rundt, året rundt.

Svarer umiddelbart
Teknologien tas nå i bruk på en helt annen måte, og benyttes til mer enn bare kundeservice. Huseierne mener dette er et tydelig bevis på at maskinlæring og kunstig intelligens ikke bare er for de største aktørene.

Hvis «enkle» spørsmål kan tas unna på denne måten, får advokatene mer tid til å hjelpe medlemmer med mer kompliserte juridiske problemstillinger. Det korter også ned ventetiden, slik at medlemmene får hjelp raskere.

– Lanseringen av «Lucy» vil gjøre oss godt rustet i forhold til en økt digitalisering av samfunnet og forbrukervanene blant boligeiere, og vil på sikt kunne frigjøre tid og ressurser som kan brukes på å gjøre medlemstilbudet enda bedre, sier Morten Andreas Meyer, generalsekretær i Huseierne.

Les også:  170 000 kjører på utslitte vinterdekk

Huseierne har samarbeidet med firmaet Convertelligence, som har hjulpet de ansatte med å «lære» opp roboten. Jo mer bruk – jo raskere lærer den, og jo større omfang av temaer vil den dekke.

– Den blir smartere og mer presis for hvert spørsmål den får, og vi gleder oss over at medlemmene våre nå kan dra nytte av den, sier Meyer.

Roboten er åpen for alle, og kan testes på våre hjemmesider.

Begeistrede testere
Elisabeth og Bjørn-Ivar Blix er medlemmer i Huseiernes Landsforbund, og var noen av de heldige utvalgte som fikk prøve «Lucy» på et tidlig stadium.

– Da jeg testet chatboten, opplevde jeg at den svarte raskt og presist. Jeg fikk for eksempel link til priser og medlemsfordeler da jeg spurte om hva det koster å bli medlem. Men, da jeg spurte om hvilken sommer jeg ville få, skjønte den ikke hva jeg mente, sier Elisabeth humoristisk.

Les også:  LESERINNLEGG: Norge har avgitt selvråderett om innvandring til FN - Uten debatt

Bjørn-Ivar var derimot nysgjerrig på temaet «husleiekontrakt».

– Da kom det flere forslag som var veldig bra. Kanskje omfanget av temaer øker etter hvert? Det er iallfall helt sikkert veldig nyttig for medlemmene, sier han.

De synes det er bra at det satses på innovative og enkle løsninger som medlemmene kan benytte seg av.

– Å ha dialog med medlemmene gjennom digitale kanaler vil motivere dem til å ta i bruk løsningene, avslutter Meyer.

Første i Norge
– Så vidt vi vet blir Huseiernes chatbot den første på markedet der privatpersoner kan få juridisk rådgivning ved hjelp av kunstig intelligens. Vi vet at andre aktører i markedet utvikler liknende tjenester, og derfor var det viktig for oss å være først ute, sier Morten Fæste, advokat og leder for dette prosjektet i Huseierne.

Huseierne lever av og for medlemmene, og ønsker derfor å være i front av den digitale utviklingen slik at medlemmene til enhver tid får nyte godt av ny teknologi som gjør hverdagen enklere.

Les også:  Nå tennes julelysene - Og dermed øker brannfaren!

– Chatboten vil ikke kunne løse alle juridiske konflikter, men den vil i mange tilfeller kunne gi medlemmene våre gode og viktige juridiske råd når de trenger det. Den vil kunne svare på spørsmål som gjelder de fleste rettsområdene tilknyttet det å eie egen bolig, f.eks. skatt, utleie, nabokonflikter, arv og kjøp og salg av bolig. En stor del av medlemmene har spørsmål om regler knyttet til det å eie bolig, og dette er en av tingene chatboten vil kunne svare på, sier Fæste.

Chatboten lærer av seg selv, og jo flere som stiller den spørsmål desto smartere blir den. Men selv om teknologien innenfor kunstig intelligens utvikler seg lynraskt om dagen, så har ikke teknologien kommet så langt at den kan erstatte advokatene.

– Chatboten er flott å bruke for å få informasjon og råd om hvordan lovverket fungerer, samt tips om hvordan man bør gå frem juridisk i ulike tilfeller. Ønsker man vurderinger i konkrete saker vil det fortsatt være våre advokater og juridiske konsulenter man kontakter.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.