Hurtigruten lanserer tre nye hybridskip: Skal seile ekspedisjonscruise langs norskekysten

hurtigruten

Hurtigruten fortsetter gigantsatsingen på grønn teknologi: Etter omfattende oppgraderinger vil tre av Hurtigrutens skip bli splitter nye ekspedisjonscruiseskip – med batteripakker, miljøvennlig hybridframdrift og nye navn.


Skipene får navnene MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude. Fra 2021 skal de seile ekspedisjonscruise langs norskekysten, året rundt til håndplukkede destinasjoner.

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere.

– Med disse nye ekspedisjonscruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Les også:  Norwegian lanserer 16 nye ruter fra Skandinavia – Syv av de fra Norge

Hvilke destinasjoner de tre skipene skal besøke langs kysten, blir klart senere i høst. Men de tre skipene som siden midten av 2000-tallet har seilt på ruten mellom Bergen og Kirkenes som MS Trollfjord, MS Finnmarken og MS Midnatsol, skal gjennom gigantiske oppgraderinger før de skal settes inn i de unike, helårlige ekspedisjonscruisene.

Hurtigruten har inngått en avtale om leveranse av batteripakke til MS Otto Sverdrup, med opsjon på samme oppgradering også på MS Maud og MS Eirik Raude. Dermed får Hurtigruten enda tre hybriddrevne skip i det som i dag regnes som verdens grønneste cruiseflåte. Skipene vil også få landstrømanlegg, slik at de kan kutte alle utslipp når de ligger til kai.

Les også:  Widerøe lanserer magasinet "Skyfritt" sammen med Egmont

I tillegg skal alle motorene bygges om og oppgraderes til alle kjente og kommende reguleringer (Tier 3), og skipene skal også gjennom flere andre tekniske oppgraderinger.

– Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, sier Skjeldam.

Etter det som blir de største oppgraderingene i Hurtigrutens historie, vil skipene få plass til maksimalt 530 gjester. Oppgraderingen vil forvandle skipene til premium ekspedisjonscruiseskip med svært høyt komfortnivå: 

Les også:  Nå kan du sende epost til julenissen

Alle fellesområdene både på MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal pusses opp fra bunnen av – med nye restauranter, barer og ikke minst et høyteknologisk Hurtigruten Science Center. 

I forvandlingen fra kystrute- til ekspedisjonsskip skal skipene få spesialbygd Expedition launch, startpunkt og samlingssted for ulike utflukter. 

Samtlige lugarer og suiter på de tre skipene skal pusses opp med lyse, moderne materialer og større vinduer for å løfte reiseopplevelsen for gjestene. MS Maud og MS Eirik Raude får nybygde suiter med spektakulær utsikt forut på dekk 9. MS Otto Sverdrup får suiter utsikt akterut der det i dag er sauna og gym.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.