Historisk test: Elbil + campingvogn = sant

Norsk elbilforening

I løpet av de siste augustdagene gjennomførte Norsk elbilforening en historisk sammenligningstest av nye Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron og Tesla Model X Long Range – med campingvogn.


– 1 400 kilometer i Postkort-Norge viste at elbil med campingvogn er ren nytelse, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Testen strakk seg fra Østfold via Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien og tilbake. De tre elbilene hadde like Hobby 460 DL-campingvogner på kroken.

Underveis i testen sjekket testteamet forskjellen på strømforbruk med og uten vogn, på samme distanse og med samme fart. Avhengig av topografi, værforhold og elbilmodell, innebar vognene en økning i strømforbruk mellom 50 og 90 prosent.

Les også:  Michelin gjør Playstation-spillet Gran Turismo Sport enda mer spennende

– Testen viser også hvor mye «gratis» drivstoff du får med elbil. Vi startet på Grotli med nærmere 100 prosent strøm på alle tre bilene. De hentet faktisk inn like mye strøm ned fra Dalsnibba som de brukte opp til Ørnesvingen på motsatt side av Geiranger, sier Frydenlund.

Mesteparten av energien som brukes når elbiler kjører opp bratte bakker, fås igjen når de kjøres nedover. Da lades batteriet av elmotoren.

Les også:  Klart for nytt parkeringsanlegg i kvartal 99 i Bodø

– Den største nytelsen var likevel å cruise nær lydløst og utslippsfritt gjennom vakkert fjordlandskap, på vei til neste campingplass, mener Frydenlund.

Testteamet tok ingen spesielle forholdsregler med tanke på saktelading på campingplassene de besøkte. Basert på erfaringer fra testen har Frydenlund en oppfordring:

– Campingplasser som legger til rette for trygg og effektiv lading med Type 2-ladebokser, vil få et konkurransefortrinn i årene som kommer. Campingliv basert på utslippsfritt drivstoff er en perfekt kombinasjon.

Han påpeker også at hurtiglading faktisk må være hurtig for å kutte reisetid, siden campingvogn øker bilens strømforbruk. Ventetiden kan bli lang på 50 kW-ladere, og det kan også skape ladekø når elbiler med store batteripakker blir stående lenge. Høyere effekt og nok ladeuttak er mest assosiert med Tesla.

Les også:  MS Roald Amundsen med historisk milepæl: Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

– Under denne testen besøkte vi IONITY-lynladerne på Dombås, Dal og Rygge. De leverte solid ladehastighet. Audi e-tron har gjentatte ganger vist at den kan lades mye i løpet av en halvtime og da er merforbruket med tilhenger null problem, sier Frydenlund.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.