Her er nye Volkswagen ID. SPACE VIZZION

volkswagen

Med ID. SPACE VIZZION utnytter Volkswagen den nye elektriske MEB-plattformen til fulle: Nyskapende design, generøse plassforhold – og en rekkevidde på opptil 590 km (WLTP). Produksjonsmodellen skal lanseres i 2021.


– Den nye ID. SPACE VIZZION løfter uovertruffen fleksibilitet, kompromissløs kvalitet og «GERMAN DESIGN» inn i en ny æra for mobilitet, sier Klaus Bischoff, sjefsdesigner hos Volkswagen.

Studien er basert på Volkswagens modulære plattform for elektriske biler (MEB). Et batteri med 82 kWh bruttokapasitet gir en rekkevidde på opptil 590 km (WLTP). Takket være 4MOTION og en systemeffekt på 250 kW (340 hk), akselererer ID. SPACE VIZZION til 100 km/h på 5,4 sekunder.

Les også:  Milliarder i verdiskaping fra norsk romnæring

Elektriske biler trenger ingen radiator eller et stort motorrom. Designerne og konstruktørene av ID. SPACE VIZZION har utnyttet denne friheten blant annet til å perfeksjonere aerodynamikken, og dermed gi bilen lenger rekkevidde.

Det markante frontpartiet har åpninger for luftgjennomstrømning. En del av fartsvinden ledes gjennom en åpning mellom frontlyktene, over det ekstremt lave panseret, og målrettet bakover. En annen del av luftstrømmen ledes gjennom de ytre delene av støtfangeren og ut på sidene, også dette for å gi luften en så lett vei som mulig forbi bilen.

Les også:  Forlenger tilsynet på hvitfisk

Luftgjennomstrømningene i panseret og i støtfangeren til ID. SPACE VIZZION ble definert som et konstruksjonsmål, men er også blitt visuelle høydepunkter i designet til studien.

ID. SPACE VIZZION utnytter fordelene til MEB-plattformen til fulle. Takket være de kompakte elektromotorene, og at batteriet er integrert i gulvet, blir plassforholdene mer som i en overklassebil enn i en bil fra mellomklassen.

Mer enn den elektriske drivlinjen gjør ID. SPACE VIZZION til et bærekraftig kjøretøy. Også materialene som er brukt innvendig, er gjennomført med bærekraftige råstoff – for eksempel det nye «AppleSkin®», et kunstig skinn der en del er basert på overskudd fra produksjon av eplejuice. Det finnes dessuten ingen chrome i interiøret til ID. SPACE VIZZION, den er erstattet av en lakk med kromlignende finish.

Les også:  Vil redusere byrden for aksjeselskaper

Innvendig definerer studien en ny standard for intuitiv brukervennlighet med sin heldigitaliserte cockpit. For første gang samles all informasjon som er relevant for kjøringen i et «AR-head-up-display» (AR: Argumented Reality). I stedet for den tradisjonelle cockpiten finnes det her et minidisplay med relevant basisinformasjon.

All informasjon knyttet til underholdning, komfort og online-tjenester er samlet på en estetisk frittstående 15,6-tommers touchskjerm. Annen viktig informasjon formidles intuitivt til sjåføren gjennom «ID. Light» – en interaktiv lyslist mellom A-stolpene.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.