Her er nye MINI John Cooper Works GP

mini

For tredje gang i historien plasseres bokstavene GP på en MINI John Cooper Works. Denne gangen er det på den raskeste og kraftigste MINI-modellen noensinne – som trolig også blir en fremtidig klassiker.


MINI John Cooper Works GP Concept ble avduket på bilutstillingen i Frankfurt høsten 2017. Konseptbilen viste den moderne racing-essensen av MINI, inspirert av den legendariske første MINI-modellen fra 1959. På årets bilutstilling i Los Angeles er det premieretid for den endelige versjonen, som allerede nå kan forberede seg på klassikerstatus.

– MINI fyller 60 år i år. Den ene gaven til jubileet var premieren til helelektriske MINI Cooper SE. Den andre gaven er helt nye MINI John Cooper Works GP, en sportslig kjøremaskin i MINIs mest ekstreme form og den desidert raskeste modellen for gatebruk, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør for MINI i Norge.

Les også:  To biler i trafikkuhell på Sortland

Den første MINI John Cooper Works GP kom på markedet i 2006, den andre i 2013. I dag er begge modellene ettertraktede samleobjekter. Med stor sikkerhet vil det også gjelde nye MINI John Cooper Works GP, den produseres nemlig i et begrenset opplag på 3000 eksemplarer.

Med hjartet på rette staden
Hjertet i MINI John Cooper Works GP en modifisert toliters 4-sylindret turbomotor på 306 hk med et dreiemoment på 450 Nm. Kreftene finner veien til asfalten gjennom en 8-trinn Steptronic automatgirkasse med egen differensial for forhjulene. Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 5,2 sekunder. I tillegg har motoren kvaliteter til å akselerere lynraskt i flere hastighetsområder, og toppfarten nås først ved 265 km/t. Chassis-oppsett er skreddersydd for oppgaven, med særegne motorfester og sportsunderstell som er senket 10 mm. Motorstyring og DSC/antispinn-system er også unikt for nye MINI John Cooper Works GP.

Les også:  Milliarder i verdiskaping fra norsk romnæring

Mye krefter under panseret krever også kraftige bremser. De ventilerte bremseskivene på forakselen måler 360 mm x 30 mm og er omkranset av røde bremsekalippere. MINI John Cooper Works GP ruller på 18” aluminiumsfelger som standard. Det særegne sportseksosanlegget sørger for at lydbildet matcher bilens ytelser. De to eksoshalene i midten av støtfangeren bak har hver seg en diameter på 90 mm.

Ulv i ulveklær
Med store, særegne spoilere og luftinntak i fronten, har nye MINI John Cooper Works GP et ansikt som vil legges merke til i speilet. I det den passerer, vil de kraftige og særegne hjulbuene i karbonmateriale garantert bli lagt merke til. De fremre hjulbuene blir også dekorert med bilens individuelle nummer (0001 – 3000). Sett fra siden og bakfra er det så godt som umulig å ikke legge merke til den spesielle takspoileren med initialene «GP», for Grand Prix.

Les også:  Staten har solgt aksjer i Entra

Interiøret legger heller ikke skjul på at nye MINI John Cooper Works GP er noe utenom det vanlige. Baksetene er erstattet av et stabilisatorstag som forsterker karosseriet og samtidig sørger for at det som måtte ligge i bagasjerommet holder seg sånn noenlunde på plass i svingene.

De to sportssetene er kledd i skinn og alcantara med røde kontrastsømmer som matcher de røde sikkerhetsbeltene. Også i interiøret er bilens individuelle nummer godt synlig på dekorlisten foran passasjeren. Hver enkelt nummerert del 3D-printes til hver enkelt bil.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.