Her er nye Audi RS 4 Avant

audi

Audi Sport har fintunet mange detaljer på RS 4 Avant, som ble introdusert i september 2017. Nytt frontdesign og sporty interiør med det nye MMI-betjeningsystemet understreker de sportslige ambisjonene til suksessmodellen.


– Å kombinere rendyrket sportslighet med uavkortet hverdagsnytte kan virke som en merkelig idé for noen. Men for oss, er RS 4 Avant ett av de beste konseptene i vår 25-årige historie, sier Oliver Hoffmann, direktør av Audi Sport GmbH. – Som vår bestselger over lang tid, har Audi RS 4 Avant bidratt betydelig til Audi Sport GmbHs suksess.

Fronten til nye RS 4 Avant er tegnet helt på ny, og skiller seg markant fra A4 Avant. Singeframe-grillen er videre og flatere enn på basismodellene. Og akkurat som på de større RS-modellene, RS 6 Avant og RS 7 Sportback, har RS 4 Avant fått den tredimensjonale bikubestukturen i sort høyglans, uten noen omramming. Å integrere grillen rett i støtfangeren, med sine store luftinntak og vertikale flaps, gir et rent men aggressivt uttrykk.

LED-lyktene er også redesignet. LED-matrix (ekstrautstyr) med mørke reflektorer skiller også RS 4 Avant tydelig fra basismodellene, og fullfører det nye utrykket i fronten. Skjermene er breddet 30 mm på hver side. Bak avsluttes karosseriet med en RS-spesifikk takspoiler og diffusor, og en RS-eksos med forkrommede enderør. Et RS-sportseksosanlegg med sorte endrerør kan leveres som ekstrautstyr. Sjåføren velger hvor fremtredende den sportslige tonen skal være med «Audi drive select».

Med TFSI motoren på 2,9 liter, bygger Audi Sport GmbH videre på arven fra den legendariske 2,7-liters V6-en i den først RS4 Avant fra 1999. Den gang leverte motoren 279 kW (380 hk). Den nye RS 4 Avant yter 331 kW (450 hk), noe som tilsvarer 155,5 hk per liter slagvolum. Dermed akselererer RS 4 Avant til 100 km/h på bare 4,1 sekunder.

Les også:  Snøen kommer – Legg en spade og kjetting i bilen

TFSI-motoren veier bare 182 kg, som er 31 kg mindre enn V8-motoren i forgjengeren fra 2012. Det er en fordel både for egenvekten og vektfordelingen – to viktige parametere for de imponerende ytelsene. Twinturbomotoren leverer 600 Nm dreiemoment på veivakselen, hele veien fra 1900 o/min. til 5000 o/min.

Med «RS dynamic package» økes den elektronisk begrensede toppfarten fra 250 km/h til 280 km/h.

De to turboladerne i 2,9 TFSI-motoren leverer opptil 1,5 bar trykk til hver sin sylinderrekke. Som i alle V6- og V8-motorer fra Audi med 90 grader mellom sylinderrekkene, er turboladerne plassert inne i V-en. Dermed vender eksossiden inn, mens inntakene ligger på utsiden av motoren. Denne layouten gir en kompakt konstruksjon, korte rørlengder og minimalt trykkfall, noe som gir 2,9-literen en spesielt spontan gassrespons.

Motoren imponerer også med effektivitet. Blandet forbruk etter den nye WLTP-målemetoden er 0,92 liter per mil, noe som tilsvarer 211-210 gram CO2 per km.

Kreftene forplantes til underlaget med permanent quattro firehjulsdrift og en sportslig åttetrinns tipronic-girkasse. Ved normal drift leder den helmekaniske senterdifferensialen 60% av drivkreftene til bakhjulene. Ved behov endres dette mellom 70% til forhjulene, og opptil 85% til bakhjulene. Den mekaniske kraftfordelingen har et presist samspill med den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) og individuell kontroll av dreiemomentet til hvert enkelt hjul (torque vectoring).

Les også:  Verdenspremiere på Audi e-tron Sportback

Hjulopphenget med fem bærearmer foran og bak gir optimal kontroll på kreftene, både i lengde- og sideretning. Med standard RS sportsunderstell er Audi RS 4 Avant 7 mm lavere enn en S4 med sportsunderstell.

«RS sport suspension plus» med «Dynamic Ride Control» (DRC) gir enda mer presise kjøreegenskaper, og er tilgjengelig som ekstrautstyr. En diagonal sammenkopling av støtdemperen gir ytterligere stabilisering, uten noe forsinkelse eller bruk av elektronikk. Krengningen i svinger og karosseriets bevegelser i lengderetningen reduseres da til et absolutt minimum.

Føreren velger selv demperkarakteristikken i «Audi drive select». Den nye generasjonen av støtdempere er mer kompakte og lettere, og spennvidden mellom komfort- og dynamikkmodus er større. Resultatet er at DCR-understellet er svært komfortabelt i «comfort», samtidig som det gir en ekstraordinært kontant og presis kjøreopplevelse ved aktiv svingkjøring i «dynamic».

Den RS-spesifikke «dynamic steering» er tilgjengelig som et alternativ til den elektromekaniske standardstyringen. Da varieres syreutvekslingen opptil 100% basert på hastighet, styreutslag og valgt modus i «drive select». Styringen arbeider tett sammen med ESC-systemet, og kan gi små styrekorreksjoner ved behov.

På rattet finnes en egen RS-mode-knapp, der føreren selv kan definere to favorittkjøremodi. RS2-modus er for eksempel tenkt for å gi rask tilgang til å overstyre den elektroniske stabilitetskontrollen.

Les også:  Gjensidige advarer: Nå er det høysesong for dekk på ville veier

Nye RS 4 Avant har smidde 19-tommers aluminiumsfelger som standard, med dekk i dimensjon 265/35. 20-tommere i flere design er tilgjengelig, for eksempel en femekersfelg i matt bronse. Kraftfulle RS-bremser med seksstemplede kalippere og perforerte komposittskiver er standard. Foran har de 374 mm diameter, bak måler bremseskivene 330 mm. Om ønskelig kan RS 4 Avant levers med keramiske bremseskiver foran, da med 400 mm diameter.

Den horisontale orienteringen av dashbordet gir romfølelse. MMI-touchpanelet på 10,1 tommer er senteret i det nye betjeningskonseptet, og det lett vinklet mot føreren. Med RS-monitoren får sjåføren full kontroll over temperaturen til sentrale komponenter, maksimale g-krefter, akselerasjonsmålinger, rundetider, dreiemoment, og trykk og temperatur i dekkene. Informasjonen kan også vises i «Audi virtual cockpit» med den spesielle RS-visningen.

RS 4 Avant har samme bagasjevolum som basismodellen A4 Avant. 495 liter kan utvides til 1 495 liter ved å legge ned baksetet. Elektrisk utfellbart tilhengerfeste kan leveres.

Mer enn 30 assistentsystemer understreker allround-karakteren til Audi RS 4 Avant, med tilgjengelig ekstrautstyr samlet i «tour»- og «city»-pakker.

Kundene kan velge mellom 8 lakkfarger, inkludert de nye «Turbo blue» og metalliclakken «Tango red». Gjennom «Audi exclusive»-programmet kan det gjøres tallrike individuelle tilpasninger, for eksempel fargen «Nogaro blue» med perleeffekt. Dette er fargen som karakteriserte den legendariske RS-originalen fra 1994.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.