Her er bilen som skal være med å redde planeten

continental

Extreme E er et nytt mesterskap for elbil racing som har som ambisjon å vise verden at elektriske biler kan fungere overalt. Continental er med som hovedsamarbeidspartner til mesterskapet med slagordet #racefortheplanet, og leverer også dekk til de elektriske terrengbilene. 


Extreme E er et nytt prosjekt fra Alejandro Agag, som også står bak det ultra suksessfylte Formel E-mesterskapet, hvor en rekke bilfabrikker og tidligere Formel 1-førere konkurrerer mot hverandre med elektriske formelbiler i byer over hele verden. I Extreme E skal alle bilene være like, og det skal kjøres i terrenget i ørken, jungel, fjell og arktiske strøk. 

– Vi lanserer elektrisk racing på noen av jordas mest avsidesliggende plasser for å markere utfordringene med klimaendringer som forskjellige økosystemer står overfor, samtidig som vi viser hvor bra elektriske biler fungerer. Med Extreme E kan vi akselerere utviklingen av elektriske kjøretøy og bidra til å skape en fremtid drevet av fornybar energi. Med dette prosjektet ønsker vi å øke bevisstheten og oppmuntre enkeltmennesker til å spille en rolle for å ivareta jorden og dens innbyggere. Vi er også opptatt av å støtte og samarbeide med organisasjoner som jobber for å ivareta økosystemene på de utsatte stedene vi besøker, heter det i en uttalelse fra Extreme E. 

Les også:  Ny utgave av Volkswagen e-up! med lenger rekkevidde

I juli ble Extreme E-bilen vist frem for første gang på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia, og de første løpene er planlagt i 2021. 12 team delt inn i to grupper skal kjøre mot hverandre på fartsprøver på mellom 6 og 10 kilometer. 

– Miljø og bærekraft står høyt på agendaen hos oss i Continental, og det er en del av vårt samfunnsansvar å bidra til en fremtid hvor vi forurenser mindre. Dette jobber vi med hver eneste dag både når det gjelder utvikling av dekk og teknologi til bilindustrien. Extreme E er derfor et konsept som vi i Continental ønsker å samarbeide med. Det å vise at elektriske biler kan fungerer godt under alle forhold er viktig for å få flere til å gå over til elektriske biler, og få ned utslippene fra transportsektoren, sier managing director i Continental Dekk Norge, Hege Eike Lie. 

Les også:  Gran Turismo med plug-in hybrid: Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro

Alle bilene i Extreme E skal gå på Continental dekk, og den tyske dekkprodusenten er nå i gang med å utvikle hva det kaller «det tøffeste dekket som noen gang er laget», for å håndtere alle de ekstreme forholdene som bilene i Extreme E vil bli utsatt for. Continental utvikler to nye dekk til mesterskapet, et for sommerføre og et for vinterføre, som er basert på CrossContact og CrossContactIce. 

Les også:  Norge skal slå Sveriges verdensrekord

– Med våre Ultra High Performance-dekk for Extreme E vil vi sørge for at førerne vil oppleve godt grep, god akselerasjon, gode bremseegenskaper og ikke minst gode kjøreegenskaper uansett om de kjører på sand, grus, stein, is eller snø, sier Tansu Isik fra Continental. 

Alle bilene i Extreme E bygges av Spark Racing Technology og har en batteripakke fra Williams Advanced Engineering på rundt 630 hestekrefter. Seks ganger verdensmester i rally, Sébastien Ogier, er en av ambassadørene til mesterskapet. Det samme er svenske Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som allerede har prøvekjørt bilen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.