Helt nye BMW 3-serie Touring: 6. generasjon praktisk kjøreglede

bmw

For 32 år siden gikk BMW nye veier og lanserte sin første 3-serie som stasjonsvogn. 1,7 millioner biler senere er det klart for 6. generasjon av BMW 3-serie Touring – stasjonsvognen som refereres til som målestokken for praktisk kjøreglede. For første gang i historien kommer den også som plug-in hybrid.


– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noen sinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjondirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby. 

En av erkemodellene
3-serien er en av modellene som virkelig har satt BMW på kartet gjennom de siste tiårene, ikke minst på grunn av modellbredden og populariteten til stasjonsvognen. Forrige generasjon BMW 3-serie Touring solgte over 500.000 eksemplarer alene. Nå er det klart for en ny generasjon, den sjette i rekken. 

Les også:  Nye elegante linjer fra Designa

Mer design, mer plass, mindre vekt
Designen er umiskjennelig BMW, med de nye linjene man kjenner igjen fra sedan-modellen. Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen. Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sine individuelle karakterer.

Den sjette generasjonen BMW 3-serie Touring kommer med økte dimensjoner, som kommer både fører og passasjerer til gode. Modellen er 76 mm lenger og måler nå 4709 mm. Bredden har økt med 16 mm, til 1827 mm og høyden med 8 mm, til 1470 mm. Akselavstanden er også utvidet med 41 mm, til 2851 mm samtidig som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak.

Les også:  Norwegian første flyselskap som signerer FN-program for klimatiltak

Bagasjerommet volum har økt til 500 liter. Legges bakseteryggene ned, blir lastevolumet 1510 liter. Automatisk åpning av bagasjeromsluken er standard og finessen med den separate åpningen av bakruten er selvsagt på plass. Standard er også akustikkglasset i frontruten for økt innvedig komfort. Om ønskelig kan også siderutene leveres med akustikkglass. For de som ønsker ytterligere med dagslys i kupéen, leveres et panaromasolktak med størrelse på hele 0,8 kvadratmeter. For de som ønsker seg ekstra lys i nattemørket, kan nye BMW 3-serie Touring bestilles med laserlys, som strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på. 

Les også:  Ny Jaguar F-TYPE ser dagens lys

I typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50 på alle modeller. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket sammenlignet med forrige generasjon til tross for de økte dimensjonene. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere. Et helt nyutviklet understell sørger for at støtdemperne gir en enda mer komfortabel og sportslig opplevelse på veien.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.