Helge Lurås i Resett: Anonym leser ville tilby penger for Grande-historie

resett

Nettavisen Resett.no har skapt overskrifter i riksdekkende medier med dekningen av ryktene om Venstre-leder Trine Skei Grandes seksuelle omgang med en 17-åring for rundt 10 år siden. Bodøposten.no var sammen med Resett og Finansavisen de første som rapporterte saken.


I et intervju med VG sier den nå 26 år gamle mannen at han ble tilbudt 400.000 kroner for å fortelle sin versjon av historien til Resett. Men ifølge redaktør Helge Lurås er det ikke Resett som sto bak tilbudet om penger.

Les også:  Statsministeren hetses på Facebook: Dagbladet lar det passere

– Den opprinnelige kilden til den tilbudte kompensasjonen var altså ikke Resett, men en leser som ønsket anonymitet. Resett har ikke midler avsatt for slike formål. Den anonyme leseren har ingenting med aksjonærene eller styret i Resett å gjøre, skriver Helge Lurås i Resett.

Redaktøren sier til Journalisten.no at Resett følger Vær Varsom-plakaten om at man som hovedregel ikke skal betale kilder, men at Grande-historien var et særskilt tilfelle:

Les også:  LESERINNLEGG: Er det trygt å være jente i byen din?

– Det står «som hovedregel», gjør det ikke det? Det er en hovedregel for oss også, men det er ikke et forbud mot å betale kilder. Dette var et særkilt tilfelle, og når en leser trådte frem med penger, tok vi den muligheten, sier Lurås til Journalisten.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Redaktør, journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.