Gull til den norske filmen «The Proud Experience»

proud experience

Filmen «The Proud Experience» har i snart et år rørt millioner av mennesker verden over. Nå har den vunnet gull i den prestisjefylte, internasjonale kommunikasjonsprisen SABRE Awards.

I konkurranse med tusenvis av bidrag fra Europa, Midtøsten og Afrika var det den norske filmen «The Proud Experience» som trakk det lengste strået i kategorien multikulturell kommunikasjon. SABRE Awards utdeling fant sted i London onsdag denne uken.

Ideen bak filmen var at VisitOSLO og Innovasjon Norge ønsket at noen som har opplevd at det kan være problematisk å være skeiv i landene de selv bor i, skulle få ta del i gleden Oslo Pride skaper i den norske hovedstaden. Kommunikasjonsbyrået Trigger tok utfordringen med å skape et konsept og filmen ble spredt i digitale kanaler sommeren 2018.

Siden da har «The Proud Experience» blitt vist over en million ganger i sosiale medier og delt av 5000 mennesker fra hele verden. Det igjen har generert 45.000 reaksjoner, kommentarer og delinger videre.

Les også:  Ny lydbok: Bruker KI for stemmen til Kunt Hamsun i "Sult"

Oslo Pride-parade 2018 samlet nesten halvparten av byens befolkning på en eller annen måte i feiringen: Om lag 43 000 gikk i paraden og 250 000 mennesker sto gatelangs og så på. I filmen “The Proud Experience” får vi oppleve Oslo og paraden gjennom øynene til Kadir Telli (24) fra Tyrkia og det gifte paret Anna Grúňová (31) og Klára Slivoňová (32) fra Tsjekkia.

– Ved å vise fram Oslo og Oslo Pride gjennom Kadir, Anna og Kláras øyne, ville vi få fram hvor stolte vi er av den fargerike byen vår. Oslo er inkluderende, mangfoldig og åpen for alle, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.

Les også:  Ny lydbok: Bruker KI for stemmen til Kunt Hamsun i "Sult"

Konseptet er en videreføring av “The Great Escape” fra 2017, da Visit OSLO satte i gang en redningsaksjon for å hjelpe kjæresteparet Sam og Mariela ut av en turistfelle i det overfylte museet Louvre i Paris. Filmen der paret fra New Zealand utforsker Oslo på 48 timer har blitt sett av flere millioner mennesker verden over, siden den ble sluppet. Også da var det Trigger som sto bak den kreative delen.

– Det er utrolig stas å ta hjem det eneste norske gullet i år, og ikke minst med en jobb som dette! Når en kampanje om Oslo vinner i kategorien multikulturell kommunikasjon, så synes jeg vi har truffet godt, sier Marianne Vågan, kundeansvarlig i Trigger.

Jon Erik Skaret var kreatør for «The Proud Experience» i Trigger. I dag jobber han som kreativ leder for Visit Norway i Innovasjon Norge reiseliv. Der fortsetter han å lage historier som skal skape reiselyst til Norge.

Les også:  Ny lydbok: Bruker KI for stemmen til Kunt Hamsun i "Sult"

– Gull i Sabra er litt som å vinne EM i PR sier Skaret. – Det er dessuten ekstra givende å vinne med en jobb som viser det inkluderende og tolerante Norge. I en verden der kommentarfeltene hardner til, er det ekstra viktig å stå opp for det vi tror på.

Filmen «The Proud Experience» har i snart ett år levd et meningsfullt liv i digitale medier. På årets 17. mai fikk ble den løftet helt til topps igjen i Visitnorways kanaler, i forbindelse med den internasjonale dagen mot homofobi, transfobi og bifobi.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.