Grensehandelen: Norge går glipp av 7 milliarder kroner i verdiskaping!

norsk landbrukssamvirke

– Norsk handel i Sverige tilsvarer omsetningen til hele 215 Rema-butikker, sier Helene Lillekvelland, fagsjef samfunnsøkonomi i Norsk Landbrukssamvirke.


Nordmenn har aldri handlet mer i Sverige enn vi gjorde i fjor. SSB melder at nordmenn på dagsturer i utlandet handlet for 15,7 milliarder kroner i 2018. Det er en økning på 4,1 prosent fra 2017.

Menon Economics har regnet ut Norge går glipp av 5 375 arbeidsplasser, 1,8 milliarder kroner i verdiskaping og 3 milliarder kroner i offentlige inntekter som direkte følger av grensehandelen.

– Ikke bare går vi glipp av 5300 arbeidsplasser og milliarder i verdiskaping, men også de økonomiske ringvirkningene som disse jobbene ville skapt, sier Lillekvelland.

Norge går glipp av 12000 arbeidsplasser på grunn av grensehandelen
Menon har også regnet ut at dersom omsetningen hadde funnet sted i Norge ville det totalt kunne bidratt til 11 750 flere arbeidsplasser, 7,8 milliarder kr i økt verdiskaping, og minst 4,9 milliarder kr i økte offentlige inntekter.

Les også:  Volkswagen åpner karbonnøytralt datasenter i Norge

– Når arbeidstaker får lønn, bruker de opp det meste av lønnen sin på varer og tjenester. Dermed vil en arbeidsplass indirekte skape flere arbeidsplasser rundt seg, forklarer Lillekvelland.

Grensehandel går ut over flere enn de butikkansatte
Det særlig mat- og drikke-industrien som rammes. Rundt 35 % av de tapte arbeidsplassene og den tapte verdiskapingen fra de indirekte effektene av grensehandel er i mat- og drikkeindustrien.

– Dette skyldes at en stor andel av grensehandelen er mat som norsk dagligvarehandel i hovedsak kjøper fra norske produsenter, sier Lillekvelland.

Også landbruksnæringen rammes av de indirekte effektene fra grensehandel.

-Det skyldes at de matvarene som kjøpes i Sverige, som ost og bacon, ville blitt produsert av norske bønder dersom forbrukeren hadde kjøpt dem i Norge, forklarer fagsjefen.

Kort vei til billig kjøtt og ost
Norge har en lang grense mot Sverige og 40 prosent av Norges befolkning bor innenfor 1,5 time fra svenskegrensen. Det aller meste av grensehandelen skjer i Strømstad. SSBs statistikk viser at halvparten pengene nordmenn bruker i Sverige, legges igjen der.

Les også:  Vil rydde opp i returprovisjoner for turistguider

I en spørreundersøkelse utført av Sentio for NHH i 2018 svarte 60 prosent at de hadde handlet i Sverige i løpet av de siste 12 månedene. 68 prosent av de som hadde handlet i Sverige at de hadde kjøpt kjøtt. 30 prosent svarte at de hadde kjøpt ost.

De norske butikkene nærmest svenskegrensen selger en mindre andel kjøtt enn andre dagligvarebutikker i Norge.

Lave priser lokker nordmenn over grensen
Prisnivået på enkelte varegrupper er betydelig høyere i Norge enn i Sverige. Spesielt gjelder dette avgiftsbelagte varer som tobakk og alkohol, men det er også forskjell på en rekke matvarer.

– Forskjellen i pris skyldes nok en blanding av høyt inntektsnivå og høy butikktetthet i Norge, i tillegg til tollvern på viktige norske produksjoner, sier Lillekvelland.

Les også:  Rekordstort fall i matvareprisene

Mindre forskjell i pris nå enn tidligere
Til tross for at grensehandelen øker viser prisindekser fra Eurostat at matvarer faktisk har blitt billigere i Norge, mens de faktisk har blitt dyrere i Sverige.

I 2011 var meierivarer dobbelt så dyrt i Norge som i Sverige. Fem år senere var forskjellen halvert

– De fleste forbrukere tenker ikke over det. De «vet» bare at det er så billig i Sverige, sier Lillekvelland.

Kjøp norsk i norske butikker!
Fagsjefen vil oppfordre norske forbrukere som svenskehandler til å tenke at handleturen kan få større konsekvenser enn bare billig middag.

– Når du kjøper norsk mat er du med på å opprettholde viktige arbeidsplasser i Norge, både for bonden, industriarbeideren, sjåfører og butikkmedarbeideren. I tillegg er norsk mat klimavennlig, trygg og sunn, avslutter hun.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.