God utvikling i et tøft marked for NorgesGruppen

eurospar

Med 41 0000 ansatte fra 70 nasjonaliteter er NorgesGruppen representert over hele landet med kjedene MENY, SPAR, KIWI, Joker, Nærbutikken, Deli de Luca, Jafs og MIX.


Driftsinntektene første halvår er på 43 865 MNOK, en økning på 2,5 prosent. Endringen viser at våre kjeder gjør det bra i konkurransen om dagligvarekundene. Driftsresultatet (EBIT) er på 1 823 MNOK sammenlignet med 1 611 MNOK første halvår i fjor, og driftsmarginen (EBIT) er opp 0,4 prosentpoeng til 4,2 prosent.

Les også:  DeLonghi lanserer vegghengt håndstøvsuger

– Et tøft marked der alle vil inn preges av lav vekst, og vi er derfor veldig fornøyd med en vekst som er ett prosent høyere enn markedsveksten, sier konsernsjef Runar Hollevik. Vi får god effekt av de investeringene som er gjennomført for mer effektiv drift, og lønnsomheten styrkes samtidig med at vi gir kundene billigere og bedre handleopplevelser, sier Hollevik.

Les også:  Kirkens Bymisjon etterlyser sterkere innsats mot fattigdom

Regnskapet omfatter pr. første halvår 840 egeneide butikker.

Supermarkedene vokser mest av dagligvarekjedene
Ca. 70 prosent av veksten til NorgesGruppen er fra sammenlignbare butikker. MENY har 3,2 prosent sammenlignbar vekst med en økning i antall kunder og er vekstvinneren i markedet første halvår.

KIWI fortsetter den gode utviklingen i markedet. Både KIWI og SPAR har etablert flere nye butikker siste år. Joker har en liten nedgang i antall butikker, men opprettholder sin solide posisjon i markedet.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.