Frelsesarmeen: Solid støtte til julegryta, men flere ber om hjelp

julegryta

Frelsesarmeen har gjort opp status etter julegryteaksjonen 2018. Den viser at gaveinntektene er stabile og at mange flere enn før gir med Vipps. Samtidig rapporterer mange steder om økt behov for hjelp til mat og gaver i jula.


Siden 1901 har grytene vært satt ut på gater og torg for å minne om at det er mennesker blant oss som trenger hjelp med det helt grunnleggende. I 2018 var over 200 gryter plassert ut fra Mandal til Vardø. Totalt kom det inn 33 668 013 kr, som er på samme nivå som ifjor.

– Vi ser en stor giverglede hos det norske folk, og vi ser folk dele av det de har, stort eller smått, forteller kommunikasjonssjef Geir Smith-Solevåg.
– Vi er overveldet av den hjertevarmen det norske folk viser, fortsetter han.

Les også:  Rekordstort fall i matvareprisene

Flere ber Frelsesarmeen om hjelp
Resultatene fra undersøkelsen julen 2018 viser at et økende antall mennesker som ber om hjelp for å få endene til å møtes i julen. 17 576 personer tok kontakt for å be om hjelp, hovedsakelig til mat, klær og gaver til barna – det tilsvarer 5 prosent flere enn året før.

– Det gjør inntrykk å se hvor mange som sliter med å få endene til å møtes, og samtidig å se hvor vanskelig det er for en god del å be om hjelp, sier kommunikasjonssjefen.

– Vi er bekymret for at skammen ved det å være fattig i et velferdssamfunn som vårt, skal bidra til at hjelp ikke når fram til alle barn som trenger det, fordi man kvier seg for å be om hjelp. Det er ikke uvanlig at folk ber om å få komme utenom de oppsatte tidene for matutdeling for ikke å bli gjenkjent, selv av andre i samme situasjon.

Les også:  Boligmarkedet i mai: Vårflom og rekordomsetning

Julegrytemidlene brukes til matutdeling, ved, klær og annen praktisk hjelp samt fritids- og inkluderingstiltak for barn og barnefamilier gjennom hele året.

– Et særlig viktig tilbud er ferietilbudene for barnefamilier, hvor vi opplever lange ventelister. Her ser vi at familier i lavinntekt får etterlengtede fellesskapsopplevelser sammen, noe som de vanligvis bare hører andre fortelle om.

Færre kontanter – mer digitalt
Utviklingen mot det kontantløse samfunnet berører i høyeste grad også julegryteinnsamlingen.

Les også:  Fondskunder og aksjekunder reagerte motsatt i tung maimåned

– Derfor er det gledelig å se at givergleden rundt grytene blir med over i digitale kanaler. Hver av de lokale grytene kan også nås med Vipps, og andelen gaver på Vipps lokalt økte med 40 prosent fra 2017 til 2018.

– Det er stadig færre som har kontanter, og vi i Vipps er veldig glad for å gjøre det enda enklere for giverglade nordmenn å gi penger til viktige initiativ som julegryta, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Nye prognoser fra Deloitte viser at minst ett av de nordiske landene kommer til å være helt kontantløse innen 2025.

– Desto viktigere blir det å styrke den digitale andelen donasjoner videre fremover, avslutter Smith-Solevåg.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.