Fra 3 til 33 tomatsorter

matrett

Går vi 25 år tilbake tid, fantes bare et fåtall sorter på markedet. En tomat var en tomat, et nærmest generisk produkt der det bare finnes en eller et fåtall varianter.


De fleste tomatene på midten 1990-tallet var ganske bleke og smaksvariasjonene mellom de enkelte tomatene av samme type kunne være så store at folk ikke visste hva de fikk da de kjøpte tomater. Den eneste konkurransefaktoren var pris.

Datidens tomater var dårlig likt
– Et prosjekt i samarbeid med BAMA ga startskuddet for den utviklingen vi har sett i tomatsorter og smaker de seneste 25 årene. Vi karakteriserte markedet for tomater i Norge, og fant at nesten 70 prosent av utvalget bestod tomater som ingen likte noe særlig, forteller seniorforsker Einar Risvik i Nofima. Han var ansvarlig for prosjektet.

Les også:  PODCAST: Gulating-sjefen i Bodø kårer årets sommerøl

Da var det ikke så rart at salget av tomater i Norge var veldig lavt. En segmenteringsstrategi, der all tilgjengelig informasjon om smak, kvalitet og forbrukerpreferanser ble lagt til grunn, gjorde det mulig å forstå markedet bedre – og å dele opp forbrukere og tomater ulike segment.

– Vi startet med å vise at ulike typer tomater fyller forskjellige funksjoner. De som bruker tomatene i hovedsak i salater, vil ha dem søte og skjærefaste. De som koker middag med tomater, vil ha dem store og bløte med mye umamismak, sier Risvik.

Les også:  PODCAST: Ølekspert fra Bodø kårer årets sommerøl

Forbrukerne ble med i tomatåkeren
For å kunne få svar på hvor tomatene som folk likte ble dyrket, tok forskerne med seg forbrukerne ut i åkrene for å gjøre undersøkelsene der.

– Vi utviklet et verktøy som gjorde det mulig å ta med instrument som målte tomatenes sødme og konsistens ute i tomatåkeren slik at vi kunne måle forbrukerpreferanser direkte, forteller Risvik.

Mer fornøyde og høyere betalingsvillighet
I dag er langt flere tomatvarianter. Nordmenn spiser mange flere tomater og villige til å betale høyere priser. For villigheten til å betale mer per kg har økt i takt med at smaken lever opp til forventningene. I tillegg har bruksområdene utvidet seg.

Les også:  Ny programserie om grillmat på Matkanalen og Snapchat

– Den gang utgjorde tomatsalget i Norge rundt 200 millioner årlig, nå nærmer det seg én milliard, avslutter Risvik.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.