Forbud mot politisk reklame på TV

iphone

I forbindelse med det forestående valget minner Medietilsynet om at det ikke er tillatt med reklame for livssyn og politiske budskap på tv. Forbudet gjelder ikke for radio eller andre medieplattformer, slik som for eksempel sosiale medier eller podkaster.


Forbudet mot reklame for livssyn og politiske budskap gjelder kun på lineær tv, ifølge kringkastingsloven § 3-1. Det er ellers tillatt med denne typen reklame på alle andre medieplattformer, inkludert i såkalte audiovisuelle bestillingstjenester (program som kan sees på det tidspunktet seeren selv ønsker).

Les også:  Riksrevisjonen: - Politiet og Oljedirektoratet er for dårlig sikret mot datakriminalitet

Politiske partier kan ikke sponse programmer på tv, radio eller i audiovisuelle bestillingstjenester, ifølge kringkastingsforskriften § 3-11. Politiske partier kan heller ikke kjøpe produktplassering i disse kanalene, ifølge kringkastingsloven § 3-7.

– Medietilsynet fører tilsyn med forbudet, og vi vil følge ekstra med i forbindelse med det kommende kommunestyre- og fylkestingsvalget, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Forbudet mot politisk reklame er begrunnet blant annet med at kapitalsterke grupperinger vil kunne få fordeler og større mulighet enn andre til å markedsføre sine synspunkter på bekostning av mindre ressurssterke partier eller interesseorganisasjoner. Reklame for politiske budskap vil også kunne gi et skjevt bilde av kompliserte samfunnsspørsmål, i tillegg til at reklameformen i liten grad gir åpning for å ta til motmæle.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.