Følger ikke servicen: Får motortrøbbel på Autoban

ratt subaru

Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene.


Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If. Selskapet har forsikret hver femte bil i Norge, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

Les også:  Overrask med hjemmebakt til frokosten på farsdagen

Sørg for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.

– De aller fleste sjåfører og biler takler overgangen bra, men motorhavari i fremmed land på sterkt trafikkerte veier med høye hastigheter oppleves gjerne mer dramatisk enn hjemme i Norge, sier Clementz.

Les også:  6 magiske steder i Danmark

Sverige, Danmark og Tyskland er de landene hvor det oppstår mest trøbbel på veien for nordmenn på bilferie, viser skade- og veihjelpsstatistikken til If. Men det er også mange saker fra Frankrike og Italia.

– Typiske bilskadesaker i utlandet er clutch- og svinghjulhavarier, trøbbel med turboen eller feil på høytrykkspumpe og dieselinjektorer, sier utenlandssjef Jens Gravdal i If.

– Påfallende mange av dem som får problemer medgir at de nok ikke forberedte seg godt nok før turen, sier Gravdal.

Les også:  Når punkterte du sist?

I sommerukene får If rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa utenfor Norden.I tillegg kommer alle skader og veihjelp i de nordiske landene.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.