Fødselsattest erstattes av digital bekreftelse

barn far

Fødselsattesten, som tidligere ble sendt til nybakte foreldre i posten, er nå erstattet med en digital fødselsbekreftelse i Altinn.

Nybakte foreldre mottar en bekreftelse i Altinn på at barnet har blitt registrert med navn og fått tildelt et fødselsnummer i Folkeregisteret. Det er dermed slutt på at Skatteetaten sender ut fødselsattesten på papir, med mindre foreldrene spør etter dette selv. 

«Bekreftelse på registrering av fødsel og navn i Folkeregisteret» inneholder samme informasjon som fødselsattesten, men vil ikke ha håndskreven signatur eller stempel.

Les også:  Full frifinnelse av Fosenaksjonistene

 – Attestens rolle i samfunnet er kraftig redusert. Vi blir et stadig mer digitalisert samfunn, og Skatteetaten forventer at den digitale bekreftelsen vil erstatte behovet for fødselsattest på papir i de fleste tilfeller. Foreldre som trenger barnets fødselsnummer for å søke om tjenester, som barnehageplass, vil enkelt ha fødselsnummeret tilgjengelig i brevet som kommer i Altinn-innboksen, sier direktør for informasjonsforvaltning i Skatteetaten, Jørn Leonhardsen.

For de som har behov for det, kan fødselsattesten med stempel og underskrift fremdeles bestilles på nett.

Les også:  LESERINNLEGG: Bilistene skal piskes på plass

 – Foreldre som trenger fødselsattesten kan bestille den i Altinn som før. Det er fordi det fortsatt er noen som vil ha behov for underskrevet attest. Dessuten kan det ta tid for virksomheter å omstille seg til å hente informasjonen elektronisk, eller å gjøre seg kjent med den nye bekreftelsen, sier Leonhardsen.

Digitaliseringen av attester er en del av moderniseringen av Folkeregisteret.

– Å utstede attester på papir er dyrt og ressurskrevende. Det er ikke bare Skatteetaten som bruker tid og ressurser på å utstede attester som nesten ingen har behov for. Folk må oppbevare attestene, kopier eller skanne dem. Det slipper de nå, sier Leonhardsen.

Les også:  Krever helsehjelp til barnevernsofre

For offentlige og private virksomheter som bruker opplysninger om foreldreansvar for å yte en tjeneste, kan moderniseringen forenkle dialogen med brukerne eller kundene og raskere få inn relevant informasjon i saksbehandlingen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.