Flere vil inn i De Historiske Hotel & Spisesteder

De Historiske Hotel & Spisesteder

De Historiske Hotel & Spisesteder vokste med 19 prosent i fjor og flere forsøker å komme igjennom nåløyet for å bli medlem. Nå har Britannia Hotel Trondheim seilt inn i den eksklusive organisasjonen – allerede før åpning.


De Historiske Hotel & Spisesteder er en sammenslutning av særpregede hoteller, spisesteder, historiske hoteller og historiske skip. De Historiske er en unik medlemsorganisasjon i Norge, bestående av mange av landets mest sjarmerende hotell og spisesteder. Der er 58 hoteller, 22 spisesteder og 1 historisk skip som er medlem av gruppen, og de er spredt over hele landet.

– Det skal henge litt høyt å være medlem av De Historiske. Vi stiller svært strenge krav. I dag er vi 81 hoteller og spisesteder. Vi mottok i fjor 33 søknader fra hoteller som vil bli med, men det skal være et trangt nåløye. Britannia Hotell har fortjent plassen sin allerede før det står ferdig, forteller Nils Henrik Geitle, administrerende direktør i De Historiske & Spisesteder.

Les også:  Støvets DNA avslører inneklimaet

Britannia Hotell er et av dem fem som kom igjennom de 798 kriteriene som organisasjonen stiller til sine medlemmer. Kanskje ikke så rart når prislappen er på over 1 milliard kroner for totalrenoveringen, og Odd Reitans gamle drøm endelig kan realiseres.

Økt historisk interesse
– Visjonen er å skape et reisemål i seg selv. Vi er glade for å kunne bli medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder, og vi mener at vi har truffet blink på hva som er viktig for våre gjester. Britannia Hotell oser av historie og kvalitet, så det er en god match, forteller hotelldirektør Mikael Forselius.

Les også:  Nye trender: Slik blir reiseåret 2019

Hotellet er også fra åpning tatt opp som medlem i The Leading Hotels of the World i en sterk satsing mot internasjonalt high-end leisure & business marked.

Folks interesse for autentiske opplevelser er økende, og stadig flere nordmenn velger Norgesferie. På får år har andelen økt med 17 prosent.

Hotellet blir ikonisk
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland, mener Britannia Hotell blir ikonisk, og ikke bare for Trondheim..

– Dette er et hotell som landet fortjener. At et slikt topphotell velger å bli med i De Historiske er et signal i markedet om hvilke kvaliteter og nivå De Historiske jobber med, sier Braland.

Les også:  Skremmende sløvhet blant nordmenn: 1 av 4 har gått fra levende lys

Bratland er heller ikke overrasket over veksten til De Historiske. Ifølge en undersøkelse utført av Innovasjon Norge sier 62 prosent at de vil besøke historiske bygninger og steder i løpet Norgesferien.

– Mange av oss som reiser på ferie- og fritidsreiser jakter på meningsfulle, personlige og minneverdige opplevelser. De Historiske har blitt en godt synlig aktør i hjemmemarkedet og merkevaren blir forbundet med unike og gode opplevelser. Mange reisende ønsker nettopp å oppleve noe som er unikt og har sin egen sjel, forteller hun.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.