Flere foreldre vet hvorfor sosiale medier har 13-årsgrense

nettspill

Åtte av ti foreldre vet at personvernhensyn er årsaken til 13-årsgrensen på sosiale medier. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet. For ett år siden var bare tre av ti klar over hvorfor barn under 13 år ikke kan opprette egen profil på sosiale medier uten foreldresamtykke.


Samtidig tror nesten like mange at aldersgrensen er satt også for å beskytte barn mot skadelig innhold – noe som altså ikke er tilfelle. Medietilsynets undersøkelse viser også at omkring halvparten av foreldre med barn under 18 år inngår avtaler med barnet om bruk av sosiale medier.

Les også:  Nå starter triatlon-NM i Lofoten

– Vi ser en økt bevissthet hos foreldre når det gjelder barnas aktiviteter på sosiale medier, og det er bra. Samtidig er det fortsatt behov for råd og veiledning, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Tre av fire barn mellom 9 og 12 år er på sosiale medier, viser tall fra Medietilsynets store undersøkelse Barn og Medier 2018. Snapchat er de yngste barnas førstevalg, etterfulgt av Instagram. En ny undersøkelse fra Medietilsynet viser at barns ønske om å være på sosiale medier er hovedgrunnen til at foreldre lar barn under 13 få egen profil. Andre viktige årsaker er at foreldrene mener barnet er modent nok og at barnet ikke skulle være utenfor i vennegjengen.

Les også:  Millenials foretrekker Hertz

– Vi vet at en del viktige aktiviteter i barnas liv foregår på sosiale medier, og det kan være vanskelig å stå utenfor om alle vennene er på. Vi anbefaler foreldre å vurdere barnets modenhet før de tar stilling til om barn under 13 år skal få opprette profil på sosiale medier. Ta deg tid og snakk grundig med barnet om hva opprettelse av en profil innebærer og hvilke utfordringer som kan oppstå, sier Velsand. Medietilsynet oppfordrer også foreldre til å diskutere med andre foreldre for eksempel i klassen når og hvordan barna bør få bruke sosiale medier.

Les også:  Singapore Airlines har verdens beste kabinpersonale

Medietilsynet er også opptatt av at aktører som tilbyr tjenester på sosiale medier i større grad må ta ansvar.

– Aktørene kan ikke lukke øynene for at barn som er yngre enn 13 år bruker deres tjenester. De må ta et større ansvar og sørge for at det går an å kontrollere at barna er gamle nok eller at det foreligger gyldig foreldresamtykke. Dessverre er det få aktører som har dette på plass i dag, sier Velsand.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.