Femdobling for torsken i Kina

fisk eksport

I 2014 startet hvitfisknæringen og Sjømatrådet markedsarbeid for norsk torsk i Kina. Siden den gang har kinesernes torskekonsum økt med 500 prosent, viser en ny studie. Studien viser også at det er gode muligheter for å øke konsumet ytterligere.

Sjømatrådet har nylig fått gjennomført en torskestudie i Kina. Den estimerer at konsumet av atlantisk torsk har gått fra litt under 1000 tonn i 2014 til 5000 tonn i 2019. Det betyr en femdobling av torskekonsumet på fem år. Økningen har kommet parallelt med at hvitfisknæringen, lokale partnere og Sjømatrådet har investert i en rekke aktiviteter rettet mot torsk i det kinesiske markedet, gjennom prosjektet «Torsk i Kina.»

– Kina har tradisjonelt vært, og er fortsatt et marked for foredling og videreeksport av norsk torsk, men femdoblingen viser at det er potensial for videre vekst i det kinesiske konsumet, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Kina, Victoria Braathen.

Les også:  Jubler for satsing på fiskerihavner i Nordland

Sammen med tidligere fiskeriutsending i Kina, Sigmund Bjørgo, har Braathen jobbet med å bygge posisjon for norsk torsk i Kina siden oppstart av «Torsk i Kina»- prosjektet i 2014. Den nye torskestudien er et ledd i markedsarbeidet på hvitfisk i Kina, og gir et faglig grunnlag for videre markedsarbeid i tiden som kommer.

En av mulighetene som kommer frem i rapporten er kinesernes økende fokus på helse og ernæring. Konkret pekes det på at torsk anses som et sunt produkt, samtidig som torsk fra Norge har en sterk posisjon hos kinesiske konsumenter. Ifølge rapporten er dette en kombinasjon som kan utnyttes i markedsføringsarbeidet fremover.

I studien estimeres det at markedet for atlantisk torsk til Kina utgjør 118 000 tonn (2018), men i 2018 spiste kineserne bare rundt 4000 tonn selv. Resten ble foredlet og eksportert til andre land. For torsken som spises innenlands er Norge markedsleder med 50 prosent, etterfulgt av Island og Russland.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

– Studien viser også at halvparten av den norske torsken spises på restauranter, 25 prosent handles inn på supermarkedene og 25 prosent kjøpes gjennom netthandel, sier Braathen.

Fiskeriutsendingen oppfordrer hvitfisknæringen til å lese hele torskestudien for flere hovedtrekk fra rapporten. Rapporten heter «Markedsanalyse for norsk atlantisk torsk i det kinesiske markedet», er gjennomført av Promar på oppdrag for Sjømatrådet og inngår som innsiktsleveranse for hvitfisk til Kina 2019. Rapporten er tilgjengelig for norske eksportører via Sjømatrådets innsiktsportal. Victoria Braathen vil også presentere flere viktige funn fra studien under et webinar den 3. desember.

Blant de norske aktørene som har deltatt aktivt i «Torsk i Kina»- prosjektet siden 2014, er Lerøy. I forbindelse med China Fisheries- messen i Qingdao i oktober i år, lanserte Lerøy sin nye serie med smakstilsatte produkter rettet mot moderne kinesiske sjømatkonsumenter. Produktserien er laget for rask tilberedning i mikrobølgeovn. Tre av sju produkter i den nye serien består av norsk torsk med ulike smaker som fransk-, italiensk og norsk naturell. Under messen ble produktserien tildelt prisen for «det mest innovative sjømatproduktet».

Les også:  Nordisk Bocuse d'Or-suksess med norsk sjømat på menyen

– Vi har laget en serie med sju produkter som er tilpasset urbane kinesere i farta. De har liten tid til matlaging, og er samtidig er opptatt av helse og kvalitet. Alle rettene er raske og enkle å lage, i tillegg til at de er sunne og smaker godt, sier Tasha Prestø-He, Key Account Manager i Lerøy.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.