Experis: Disse tech-begrepene bør du kunne

experis

Du har sikkert fått med deg de nye ordene media og fagfolk bruker om moderne teknologi. Men vet du hva de betyr?


Det kan være vanskelig å orientere seg i jungelen av tech-terminologier. Jan-Erik Moberg i konsulentselskapet Experis AVAN forklarer de viktigste begrepene i bransjen akkurat nå.

1. Big data

– Big data blir brukt til å beskrive enorme mengder data. Dataen kan stamme fra utallige kilder som GPS-funksjoner, sensormålinger eller netthandel. Begrepet brukes gjerne om datamengder som er så store at tradisjonelle analyseverktøy sliter med å analysere de. Potensialet i big data er enormt fordi analyse av datamengdene kan revolusjonere effektiviteten til alt fra legemottak til oljeplattformer. 

2. Skyen

– At noe er «sky-basert» eller befinner seg «i skyen» betyr at informasjon er prosessert eller lagret i eksterne tjenerparker på internett. Både selskaper og privatpersoner bruker skybasertlagring for bilder og dokumenter. For at en tjeneste skal kunne betegnes som en skytjeneste må visse krav være oppfylt. Brukere skal blant annet kunne bestille, endre og ta bort tjenester uten menneskelig innblanding. Dessuten må brukeren kunne ha tilgang til tjenesten fra ulike enheter, som data og mobil, via internett. 

Les også:  Seks av ti nordmenn vil ha miljømerking av digitale tjenester

3. Tingenes internett (IoT)

– Tingenes internett, eller internt of things (IoT), betyr at fysiske enheter, eller «ting», er påkoblet internett og kan kommunisere. Ved hjelp av sensorer kan for eksempel kjøleskapet gi beskjed om at det er tomt for melk, eller sengen gi beskjed til hjemmetjenesten om at en pasient har falt ut. Selvkjørende biler er et annet eksempel på internet of things. Antall ting som kan kobles til internett øker eksponentielt.

4. Kunstig intelligens (AI)

– Fellesbetegnelsen kunstig intelligens, eller artificial intelligence (AI), betyr datasystemers evne til å ta beslutninger og gjennomføre oppgaver som tradisjonelt sett har krevd menneskelig intelligens. Kunstig intelligens består av tusenvis av algoritmer som kan hjelpe brukere med alt fra netthandel til oversettelser, og påvirker alt fra reklame til statlig sponset feilinformasjon. Bildet som tegnes av kunstig intelligens i media er ofte ensporet. Kunstig intelligens blir enten beskrevet som teknologien som kommer til å ta oss inn i den neste industrielle revolusjonen, eller teknologien som kommer til å gjøre mennesker til slaver. Jeg mener at det ikke er tvil om at kunstig intelligens kan gjøre livene våre bedre.

Les også:  Bedre veier ved hjelp av autonom teknologi

5. Maskinlæring

– Maskinlæring er en del av kunstig intelligens som gir dataprogrammer evnen til å forstå og håndtere store mengder data. Datasystemet oppdager mønstre i dataen, og jobber etter disse mønstrene. Før fortalte vi datamaskinene hva de skulle gjøre og hvordan de skulle brukes gjennom ren programmering. Med maskinlæring bruker vi ulike typer algoritmer i datamaskinene for at de skal bli smartere og raskere. Et eksempel er datasystemer som eksponeres for en database med informasjon som korttransaksjoner. Ved hjelp av mønstrene i datasettet kan maskinen forutsi avvik i transaksjoner og avdekke økonomisk kriminalitet.

6. Robotikk

– Kognitiv robotikk fokuserer på å designe, skape og bygge en ny generasjon roboter og programmer som kontrollerer dem. Robotikk integrerer kognitive teknologier, som for eksempel kunstig syn og automatisert planlegging, med maskinvare. Teknologien gir robotene motivasjon til å løse oppgaver, og kan brukes til alt fra automatiske militærfartøy til kommersielle produkter, som robotsstøvsugere. 

Les også:  Kraftig reduksjon i antall husdyrbranner

7. Robotisk prosessautomatisering (RPA)

– Robotisk prosessautomatisering, også kalt robotic automation (RPA), betyr bruk av programvare med kunstig intelligens og maskinlæringskapasitet for å håndtere store mengder repetitive oppgaver. RPA-teknologi gjør det mulig å konfigurere software, en robot, for å etterlikne og gjennomføre samme oppgaver som mennesker utfører i et digitalt system. Robotene, ofte kalt bots, interagerer med de tradisjonelle brukergrensesnittene for å tolke, utføre og kommunisere en eller flere oppgaver i en forretningsprosess. Med RPA kan en robot imitere de fleste, om ikke alle interaksjoner som et menneske kan gjøre i et system. Det innebærer å logge inn i apper, kopiere og lime inn informasjon, flytte filer og håndtere ikke-strukturert informasjon fra dokumenter.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.