Etterlyser sterkere ladesatsing for elbil

lade elbil

Elbilfordelene beholdes slik regjeringen har lovet. Den varslede støtteordningen for lading i borettslag og sameier legges ikke fram.


– Det er bra og forventet at elbilfordelene står fast. Det trengs for å kutte klimagassutslipp. Norge har langt igjen for å nå regjeringens mål om at alle nye biler i 2025 skal være elbiler, sier kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Unni Berge.

Fremdeles kjøper flertallet av nybilkjøperne bensin- og dieselbiler. Så langt i år var 44,7 prosent av alle nye personbiler som ble solgt elbiler.

Les også:  Bibelselskapet gratulerer Etiopias statsminister Abiy Ahmed med fredsprisen

I statsbudsjettet 2020 innfører man mer realistiske utslippsmålinger på nye bensin- og dieselbiler, men dette gir ikke økte avgifter på de samme bilene. Isteden settes prisen på CO2 i engangsavgiften ned.

– Det bør bli dyrere å forurense, og økt engangsavgift på nye bensin- og dieselbiler ville styrket elbilsatsingen. Og særlig er det naturlig å starte utfasing av avgiftsrabatten på dieselvarebiler. Elbilsalget er altfor lavt for varebiler, sier Unni Berge.

Les også:  Statsbudsjettet 2020: Uforsvarlig avgiftspolitikk

Den største utfordringen framover er å sikre at tilgangen til lading holder tritt med elbilsalget. Derfor er Elbilforeningen skuffet over at statsbudsjettet ikke styrker satsingen på lading i hele landet. Det trengs både støtte til lading hjemme og langs veien.

– Regjeringen innfrir ikke løftet fra regjeringserklæringen om å etablere en støtteordning for å gjøre borettslag og sameier ladeklare. Det haster med å gi alle tilgang til å lade hjemme. Det er avgjørende for at salget av elbiler skal fortsette i det tempoet vi er trenger, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.