En ny generasjon elektrisk kjøreglede: BMW i4

bmw

Ny motor, ny elektronikk, ny ladeenhet og nytt høyspenningsbatteri utgjør stammen for BMWs femte generasjon elektriske drivlinje. Nye BMW i4 blir en av representantene for den nye generasjonen elektrisk kjøreglede, med en rekkevidde på opp til 600 km. 


BMW i4 er en del av en omfattende produktoffensiv fra BMW Group. I 2023 kommer selskapet til å tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Dermed vil BMW Group tilby en bred modellportefølje av effektive forbrenningsmotorer, moderne plug-in hybrider og helelektriske modeller, tilpasset infrastruktur og kundepreferanser i det globale markedet. 

Betydelig utvidet rekkevidde
Den elektriske drivlinjen i BMW i4 setter en ny standard for energitetthet, effektivitet og elektrisk rekkevidde for det tyske bilmerket. Femte generasjon BMW eDrive-teknologi introduseres først i BMW iX3 i 2020 og deretter i BMW iNEXT og BMW i4 i 2021. Den elektriske motoren som er utviklet for BMW i4 får en maksimal effekt på rundt 390 kW/530 hk – altså tilsvarende V8-bensinmotoren som man finner i andre nye BMW-modeller. Sprinten fra 0-100 km/t vil gå unna på rundt 4 sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t. 

Les også:  Lexus lanserer sin første elbil – Kommer til Bodø høsten 2020

Femte generasjon BMW eDrive-teknologi inkluderer et nytt høyspenningsbatteri med nye battericeller og langt større energitetthet enn tidligere. Det nye høyspenningsbatteriet har flere battericeller pr modul, færre komponenter og en mer fleksibel design. Designen av batteripakken i BMW i4 blir svært flat, med en vekt på rundt 550 kg. Med en kapasitet på rundt 80 kWh, gir dette BMW i4 en rekkevidde på rundt 600 km (WLTP). 

Den neste generasjonen elektriske drivlinje fra BMW Group er skalerbar for bruk i en rekke modeller. Ladeenheten har en kapasitet på opp til 150 kW er også designet for bruk i kommende plug-in hybrider. Med den ny ladeenheten kan batteriet i BMW i4 lades til rundt 80 prosent på omtrent 35 minutter. Det betyr en ladetid på 6 minutter for en rekkevidde på 100 kilometer.

Les også:  Norwegian endrer rutene

Femte generasjon BMW eDrive i tre modeller i 2020 og 2021
Femte generasjon BMW eDrive lanseres først i BMW iX3 i 2020. Her vil den elektriske motoren få en effekt på over 270 hk og jobbe sammen med et høyspenningsbatteri med nettoeffekt på over 70 kWh. Rekkevidden blir over 400 km (WLTP) og også her vil ladeenheten være konfigurert for 150 kW hurtiglading. Med lanseringen av BMW iX3, blir BMW X3 den første modellen fra BMW som vil tilbys med bensin- og dieselmotorer, som plug-in hybrid og som en helelektrisk modell.

I 2021 lanseres en annen elektrisk SUV, foreløpig kjent som BMW iNEXT. Dimensjonene til denne bilen er på størrelse med siste generasjon BMW X5. BMW iNEXT vil kunne by på autonome egenskaper på det vi kjenner som nivå 3 og får en rekkevidde på 600 km (WLTP).

Les også:  Nordea rangert som beste bedriftsbank i Norden

2021 er også året hvor BMW i4 lanseres, som en erketypisk BMW Gran Coupé. Modellen skal produseres i München, side om side med andre BMW-modeller som BMW 3-serie Sedan og BMW 3-serie Touring. BMW 3-serie Sedan leveres allerede som plug-in hybrid og fra neste år kommer også BMW 3-serie Touring som plug-in hybrid. BMW i4 vil dermed befeste posisjonen som det helelektriske alternativet i dette segmentet.

Bærekraftig verdikjede
Bærekraft og forutsigbarhet i tilgang på råmaterialer står sentralt for neste generasjon BMW eDrive. BMW Group vil fra 2020 selv stå for anskaffelse av kobolt og litium til battericellene.

Dette sikrer full åpenhet om opprinnelsen til de to sentrale råmaterialene som brukes i batteriene og leveranser frem til 2025 og utover. I tiden fremover vil BMW Group kjøpe kobolt direkte fra gruver i Australia og Marokko. Lithium vil også bli levert fra blant annet Australia.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.