Elkjøp har gitt bort 1,7 millioner kroner for å tette det digitale gapet

elkjøp

Mange tar det som en selvfølge å ha tilgang til teknologi i hverdagen. Vi logger oss inn i nettbanken, søker jobb på nett, vippser penger eller bestiller kinobilletter på telefonen.


Slik er hverdagen for de fleste, men mange har utfordringer med bruk av teknologi som fører til utenforskap. Det ønsket Elkjøp å gjøre noe med – og startet dermed Elkjøpfondet.

– Vi er veldig glade for at vi de siste søknadsrundene har mottatt så mange gode søknader til Elkjøpfondet. Dette er et viktig arbeid, som også gir oss mye glede. Siden vi startet opp har vi delt ut 1,7 millioner kroner. Vi støtter organisasjoner og foreninger som jobber for det samme som vi – nemlig å spre den teknologiske kompetansen og være med på å minske det digitale gapet i samfunnet vårt. Ingen skal havne utenfor på grunn av mangelen på kunnskap eller teknologi, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

Les også:  Nikolai Astrup åpnet Microsoft-skyen i Norge

Elkjøp har, i samarbeid med analysebyrået YouGov, gjennomført en stor nordisk undersøkelse om folks forhold til teknologi og presentert dette i «Teknotrøbbelrapporten». Her kommer det frem at 1 av 3 synes det er vanskelig å henge med i den teknologiske utviklingen. 

Undersøkelsen viser også at eldre føler teknologien løper ifra dem, barn fra vanskeligstilte familier har ikke teknologien som trengs for å følge med jevnaldrende og mennesker med funksjonshemninger sliter med å ta i bruk teknologi som ikke er tilpasset dem.

Les også:  Antall krav om tilbakebetaling av bostøtte redusert med 69 prosent

– Med støtte til opplæring, produkter og økonomiske midler håper vi på sikt å fjerne forskjellene, sier Schøyen Bergly.

Elkjøpfondet drives sentralt, men ifølge elektronikkjeden hadde det ikke vært mulig å finne så mange gode formål uten det interne og lokale engasjementet.

– Da vi startet Elkjøpfondet i 2017, var det kun Elkjøpere som kunne foreslå hvem som skulle få midler, men høsten 2018 åpnet vi for eksterne søknader. Dette ga oss en mulighet til å se hvordan vi på best mulig måte kunne drifte det interne prosjektet et hakk videre.

Les også:  – Staten tapper kystkommunene

– Engasjementet har vært enormt internt, både med søknader, utdelinger og oppfølging. Det ville vi ta vare på nå også, så hvert formål som har fått støtte har hatt kontakt og utdeling gjennom sin nærmeste, lokale Elkjøp-butikk, forteller Madeleine Schøyen Bergly som mener det er viktig at foreningene som har fått støtte også har den lokale kompetansen i nærheten.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.