Ekspert: Livsfarlig å kjøre med vinterdekk om sommeren

continental

Dekk kan se ganske like ut, men selv om både vinter- og sommerdekkene er svarte og laget av gummi er det stor forskjell på dem.


I en ny undersøkelse utført av InFact på vegne av Continental svarer bare 17 prosent riktig på spørsmålet om hvor mye lengre bremselengden blir med vinterdekk på vått føre i sommertemperaturer sammenlignet med sommerdekk.

– Allerede fra rundt 7 varmegrader vil vinterdekkene være vesentlig dårligere enn sommerdekk, og i sommertemperaturer vil bremselengden på vått føre dobles. Det er rett og slett livsfarlig, advarer produktsjef i Continental, Knut Knudsen.

Han sier det er skremmende at så få vet hvor stor forskjell det er på de to dekktypene, og han advarer på det sterkeste mot å ”slite ut” det siste av vinterdekkene utover våren.

Les også:  Ladepunkt for elbil bør ikke stanses av borettslagene

– Det å skulle spare noen få kroner på å tyne det siste ut av vinterdekkene utover våren kan i verste fall få fatale konsekvenser, og det skal veldig lite til før du langt overgår kostnaden av nye dekk opptil flere ganger dersom noe skjer, sier han.

Ekstra dyrt blir det også dersom du bruker nyere vinterdekk på sommeren. Den myke gummiblandingen blir rett og slett ødelagt på kort tid når det er sommertemperaturer.

– De små snittene, eller seipingene, som vinterdekkene er avhengige av for å sikre godt grep på vinteren blir ødelagt. Det betyr at vinterdekkene dine i praksis kan bli ubrukelige etter bare én sesong på feil føre, advarer Knudsen.

Les også:  Briller en trussel mot miljø og dyreliv

Menn tror de vet
I undersøkelsen var det kun åtte prosent av mennene som svarte ”vet ikke”, mens 32 prosent av kvinnene svarte det samme. Fordelingen på de ulike alternativene (10%, 25%, 50% og dobbelt så lang) var forøvrig relativt lik – med andre ord var det flere menn som trodde de visste, men realiteten er at mange gjetter feil.

– Heldigvis var det få som trodde at forskjellen kun var på ti prosent, men forskjellen mellom 50 prosent økning og en dobling er likevel enorm i kritiske situasjoner, sier Knudsen.

Vinterdekk er konstruert for å holde seg myke selv i lave temperaturer. Det betyr samtidig at de blir for myke på sommerføre, og de klarer ikke å gi tilstrekkelig grep. På vått føre blir forskjellen forsterket ytterligere av forskjellen i dekkmønster.

Les også:  Slik går du tryggere i trafikken i høstmørket

– Gummiblandingen står for mesteparten av grepet på både vått og tørt føre, men når veibanen er våt er man avhengig av å drenere bort vannet effektivt. Mønsteret i vinterdekkene er først og fremst utviklet for å gi godt grep under vinterlige forhold, mens sommerdekkenes mønster har som hovedoppgave å drenere vann på sommerføre, forklarer produktsjefen.

Det er med andre ord ingen tvil om hva du bør gjøre dersom bilen fortsatt står på vinterdekk.

– Bytt så fort som mulig. Å kjøre på vinterdekk nå er rett og slett livsfarlig, avslutter Knudsen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.