Egmont satser på influencer-markedet

egmont

Influencer, blogg, content og events blir viktige byggesteiner i Egmonts nye kommersielle avdeling. Satsingen bygges rundt suksessen Egmont People, med ambisjon å ta nummer én posisjon som bred påvirker.


– Vi satser enda mer på det vi ser gir resultater. Blogg.no er Norges største breddenettsted for unge kvinner. Foreldre.no når omtrent alle norske foreldre og Egmont People har på kort tid etablert en knallsterk markedsposisjon, og leverer innsiktsbasert og målbart influencer-innhold både online og offline. Print vil fortsatt være en viktig og effektiv kanal som treffer målgruppen på en unik måte. Rundt dette bygger vi nå en kommersiell motor som gir enda mer fart og salgskraft, sier Morten Danielsen, kommersiell direktør i Egmont Publishing.

Egmont har siden høsten 2018 jobbet med en strategiprosess i kommersiell avdeling for finne oppskriften på fremtidens salgsmodell.

– Vi har snakket med og lyttet til kunder, partnere, konsulenter og konkurrenter, og diskutert hvordan Egmont skal bli en moderne og spennende mediepartner. Det har vært både lærerikt og morsomt, og gitt oss klare føringer for endringene vi må gjøre i egen organisasjon, sier Danielsen.

Les også:  Melkekvotene skal digitaliseres: Landbruksdirektoratet tildeler Visma ny kontrakt

– Kundene sier at de får god service, men at vi nok har vært for opptatt av produktene våre og å vise alt vi kan. Ved å ha mer innsikt om, og være opptatt av hva som skaper verdi for kundene, skal vi bli en mer presis, relevant og effektiv mediepartner.

– Reklamemarkedet er jo i endring, og som en stor norsk medieaktør skal vi finne vår posisjon gjennom satsning på konsepter med Influencere, innhold og events som sentral del. Det rigger vi oss for nå.

Den vellykkede influencer-satsingen Egmont People blir selve kjernen i den nye kommersielle organisasjonen. Rundt vil de ha ettertraktede produkter som Klikk.no, Side2, Side3 og Blogg.no. Vi ser at People har lykkes med å nå attraktive målgrupper, både digitalt og gjennom offline kanaler som events og bøker.

Les også:  Jernia innleder samarbeid med SodaStream: - Alle kan leve mer bærekraftig

– Kundene får innsiktsbasert, enkel og målbar tilgang på uttak som video, blogginnlegg, livesendinger, podkast, bøker, events og magasininnhold. Vi har realistiske mål om å ta nummer én posisjonen i vår del av bransjen. Det handler om å ta i bruk de fremste nye verktøyene, tenke nytt og ikke være redd for å feile, sier Danielsen.

Samtidig skal Egmonts ekspertise på salg og annonsering på print utvikles i en ny og spesialisert avdeling.

– Dette er viktige og effektive produkter som treffer målgruppene på en helt unik måte, og det er det et stort behov for. Print gir den ultimate brukeropplevelsen og utvikler seg jo også løpende, og vi skal fortsette å være best i klassen på print. Derfor samler vi kompetansen, og rendyrker salgsorganisasjonen i partnerskap med vårt heleide datterselskap Fagmedia, sier Danielsen. 

Les også:  Aker BioMarine posisjonerer seg for fremtidig vekst

Egmont har allerede etablert et felles salgsmiljø for digitale distribusjonsprodukter med TV2, og de to mediehusene har økt samarbeidet på større konsepter. Egmont vil fremover også knytte til seg flere eksterne norske miljøer med spisskompetanse på forskjellige områder innen digital markedsføring.

– Vi kan ikke være best på alt i en stadig mer komplisert bransje. I nisjene skal vi inngå partnerskap og tilføre kompetanse fra dem som er best. Dessverre krever denne endringen også at åtte gode medarbeidere er overtallige. Det er veldig tungt og det beklager vi. Samtidig ser vi at det er helt nødvendig for å sikre fremtiden.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.