Disse personlige dataene deler nordmenn gjerne

eiendom bodø

Syv av ti oppgir at de er bekymret for å oppgi persondata til kommersielle bedrifter, mens bare to av ti er bekymret for å oppgi dette til forsikringsselskapet sitt.


Skepsisen til å dele persondata med kommersielle bedrifter er fortsatt stor blant nordmenn flest. Men tilliten til én bransje går opp. Det viser en ny undersøkelse Respons analyse har gjennomført for SpareBank 1 Forsikring.

– Ny teknologi og smarte duppedingser gjør at forsikring beveger seg fra skadehåndtering til skadeforebygging. Derfor må vi undersøke hvilke holdninger folk har til deling av personlige data og atferds-data, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i SpareBank 1 Forsikring.

Les også:  Ny undersøkelse: Halvparten ønsker seg en veldedig julegave i år

Signifikant økning
Syv av ti oppgir at de er bekymret for å oppgi persondata til kommersielle bedrifter, mens bare to av ti er bekymret for å oppgi dette til forsikringsselskapet sitt. Kun én av ti vil dele personlig data til en kommersiell bedrift for å oppnå økonomiske fordeler, mens tre av 10 svarer at de vil dele data med forsikringsselskapet for økonomiske fordeler. Det er en signifikant økning fra 2017.

– Vi undersøkte dette også i fjor og vi ser at folks tillit til forsikringsselskapet fortsatt er godt. Samtidig vet vi at frykten for at dataene skal komme på avveie eller at vi skal bruke dataene mot de – for eksempel i et forsikringsoppgjør er stor. Derfor må vi fortsatt vise at vi kan håndtere persondata skikkelig sier Skovly.

Les også:  Norges Pelsdyralslag støtter bøndene som saksøker staten

– Smartforsikring er vinn-vinn
SpareBank 1 Forsikring lanserte smart bilforsikring i fjor og vurderer lignende konseptet på andre forsikringsområder.

– Bruksbasert forsikring, eller smartforsikring som vi kaller det, er vinn-vinn så lenge vi ivaretar personvernet. Det blir færre skader som er bra for både den enkelte og samfunnet, og det blir billigere for kundene og færre skadeutbetalinger. Også er det faktisk ganske rettferdig for det er større sjans for at folk havner i rett risikogruppe, sier Skovly.

Les også:  Ny norsk app skal forandre serveringsbransjen

Trening og kosthold = Privat
På spørsmål om folk er villig til å dele informasjon om hva man gjør for å forebygge uhell og skader svarer over syv av ti ja, og tre av ti svarer nei eller vet ikke (14% nei, 14% vet ikke). Bare 1 av 5 (21%) oppgir at de vil dele treningsdata og kostholdsinformasjon.

Dette er også det de fleste oppgir at de vil gjøre mer av for å forebygge skader – over én av tre (36%) oppgir de må trene mer og spiser sunnere.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.