Dette oljeskiftet må du ikke glemme!

servo olje

Er det blitt tyngre å svinge, eller lugger det i rattet? Da er sjansen stor for at servostyringen trenger påfyll eller skift av olje.


– De færreste er klar over at også servostyringen på biler har en egen oljebeholder. Servooljen skiftes ikke på vanlige servicer, og mange oppdager oljemangel eller lekkasje i servostyringen først etter at det er er for sent, sier Stephen Slommerud i Relekta.

Relekta leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

– Kjører man lenge med for lite servoolje, kan selve oljepumpen skjære seg. I verste fall kan tannstangen gå i stykker, og da blir det fort kostbart, sier Slommerud.

Alle biler i dag er utstyrt med servostyring. Servoen fungerer som en ekstern kraftkilde som hjelper til med å manøvreringen. Når man vrir på rattet, sendes det signaler til motoren som setter i gang en pumpe. Pumpen skaper et trykk som gjør at det blir lett å svinge hjulene.

– Opplever man at bilen er tungstyrt og at det lugger i rattet, eller det kommer hvining fra servoen når rattet vris om, bør man oppsøke et verksted, sier Stephen Slommerud i Relekta.

Slommerud anbefaler ikke folk å skifte servoolje eller reparere lekkasjer selv, med mindre man har god kunnskap om bilmotorer.

– Man kan undersøke tilstanden på servooljen selv til en viss grad ved å stikke en finger ned i servotanken og gni oljen mellom fingrene. Er det grove partikler, eller unormal farge på oljen, er dette tegn på at noe er galt, sier han.

Det tryggeste er å få profesjonelle til å utføre jobben.

Les også

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Redaktør, journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.