Dette er den nye digitale trusselen du må vite om

iphone

Mobilkapring blir stadig vanligere og kan føre til store økonomiske problemer. I en fersk undersøkelse sier to av tre nordmenn at de er redde for å bli ID-tyvens neste offer.


– Nordmenn får med seg de økende utfordringene omkring mobilsikkerhet og sosiale medier. 50 prosent av de spurte sier også at de har blitt mer forsiktig med bruken av sosiale medier det siste året, sier Frende Forsikring sin produktsjef, Einar Brekken.

Det er YouGov som har spurt nordmenn om deres digitale vaner, på vegne av Frende Forsikring. Mobilkapring blir stadig mer utbredt i utlandet og sikkerhetseksperter er urolige for at trenden vil spre seg til Norge.

Les også:  Kortskimmere i Bodø?

Hva er mobilkapring? 
Mobilkapring går ut på at noen utgir seg for å være eier av noen andres telefonnummer og oppretter et nytt abonnement i deres navn. På den måten får tyvene kontroll over nummeret, alle innkomne samtaler og tekstmeldinger.

– At en fremmed får tilgang til meldingene dine er det minste du bør bekymre seg for, sier Brekken.

– En telefonkapring vil i verste fall gjøre at tyven kan få tilgang til e-post, bankkonto, kredittkort og alle kontoene dine på sosiale medier gitt at de allerede har brukernavnet og passordet ditt, sier Rikard af Sandeberg, direktør for Norden hos sikkerhetsekspertene i Affinion.

Les også:  Ny teknologi skal gi båteierne ro i sjela

– Tenk på all skaden det kan gjøre. Tyven kan for eksempel enkelt bestille varer eller ta opp forbrukslån i ditt navn, sier han.

Tema på Stortinget 
Til nå har mobilkapring vært mest vanlig i utlandet, spesielt i USA. Men den siste tiden har det blitt satt søkelys på problemet også i Norge. Senest i mars ble temaet tatt opp i Stortingets spørretime, til digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Les også:  Svært stor interesse for å diskutere vern mot tvang og makt

Tidligere i år testet Dagens Næringsliv sikkerheten på området, og utga seg for å være bloggeren Sophie Elise Isachsen.

– De klarte å bestille en overføring av bloggerens mobilnummer kun ved å oppgi navnet og personnummeret hennes, og å vise et falskt visittkort, forteller Einar Brekken i Frende Forsikring.

Da DN konfronterte teleoperatøren med dette fikk de til svar at det hadde skjedd en rutinesvikt.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.