De små radiokanalene blir større

dab radio

I dag kom regionale lyttertall som viser utviklingen for 3. kvartal i år. Færre lytter på de fem store kanalene, mens flere lytter til de nye nasjonale kanalene.


De regionale lyttertallene hentet fra CATI-undersøkelsen, presenteres i dag i en rapport levert av Kantar Media. Rapporten inneholder også tall fra den nasjonale lytterundersøkelsen PPM og Digitalradioundersøkelsen (DRU). Rapporten er den første i rekken av månedlige rapporter fra Kantar Media om lyttertall.

Les også:  Mindre cognac til kaffen enn før

– CATI-undersøkelsen bekrefter utviklingen PPM-målingene har vist, nemlig at de fem største kanalene har betydelig færre lyttere, mens de øvrige nasjonale kanalene har sterk vekst når vi sammenligner 2017 med 2016. Denne utviklingen opplevde vi også når TV-markedet ble digitalisert, sier Knut Arne Futsæter, forskningsleder for medier i Kantar Media.

I september hadde de 25 nye DAB-kanalene daglig cirka 1,4 millioner lyttere. Disse kanalene har nå 29 prosent markedsandel, det vil si nesten en tredel av den totale lyttingen.

Les også:  Slik unngår du motorstopp med feriebilen

NRK P1+, P5 Hits og Radio Rock er blant kanalene som stikker av med lytterne, med henholdsvis 283.000, 221.000 og 97.000 daglige lyttere i september i år, ifølge PPM.

– At de små vokser på bekostning av de store, er en ønsket utvikling. NRK, P4 og Radio Norge vil at publikum skal ha mye å velge mellom. Det er bra for både lytterne og norsk radiobransje at flere finner seg nye favorittkanaler, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Les også:  Fotballen samler publikum: Helgens store kamper på NRK

Les også

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Redaktør, journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.