Canon tror veksten fortsetter

canon

Canon melder om et godt salgsår, noe som bekreftes av 75 solgte arkmaskiner i imagePRESS-familien og mer enn 20 solgte storformatløsninger i den nye Océ Colorado-serien. Anton Strand og Erik Soelberg er ansvarlige for henholdsvis storformat- og arkmaskinsalget fra Canon, og begge har tro på at veksten fortsetter i 2019.


– Vi opplever at det er investeringsvilje, for mange er på utkikk etter nye markeder samtidig som de ønsker høyere effektivitet der de allerede har et godt fotfeste, sier Strand og Soelberg.

Markedsposisjon som forplikter
Uavhengige tall forteller at 75 solgte imagePRESS-maskiner gir en markedsandel på 49 prosent.

– Kundene våre forventer utvilsomt at vi leverer en verdi utover maskiner og service. Det opplever vi i de fleste kundesamtalene, som i mindre grad dreier seg om teknologi og i større grad om hvordan nye produksjonsløsninger kan bidra til å skape vekst og konkurransefordeler. Når vi kan hjelpe kunden med suksess i nye markedsområder, da bygger vi også langsiktige relasjoner, svarer Erik Soelberg.

Les også:  Norske havner kutter miljøutslipp med land-kraft fra ABB

Store kundearrangementer
I august arrangerte Canon årets storsatsning innenfor foto og print, Arena 18 med over 500 besøkende. Der innviet de Image Factory, sin egen produksjonsfabrikk hvor alle print- og produksjonsløsninger vises i reell produksjon. I tillegg hadde Canon den desidert største messestanden på Sign, Print & Pack i september, så det har vært en travel høst for alle Canon-medarbeidere.

– Det er ressurskrevende å gjennomføre såpass store arrangementer, men vi er ikke i tvil om at det er riktig prioritert, for kundene ønsker å se og diskutere mulighetene. Samtidig erfarer vi at høyt aktivitetsnivå resulterer i gode salgstall. Markedet skal forvente at en markedsleder er synlig, sier to samstemte salgssjefer hos Canon.

Les også:  Avis Norge med flere miljøvennlige Go Green biler

Grensesprengende storformat
Det er ikke så ofte vi ser teknologi som virkelig er nyskapende og flytter grenser, men det er nettopp hva mange har opplevd med Océ Colorado 1640, den første maskinen i det som etter hvert blir en produktserie basert på UV Gel-teknologi. Mer enn 20 norske selskaper investerte i denne løsningen i 2018, og Anton Strand forteller at mange av disse opererer innenfor andre områder enn det som tradisjonelt har vært regnet som grafisk produksjon.

– Interiør og design med personlig preg er utvilsomt et vekstområde, og vi opplever at det er få aktører som har tatt tak i denne delen av printmarkedet. Eksempelvis deltok Canon på Oslo Design Fair i 2018, og gjør det samme i 2019, der vi utelukkende viser sluttprodukter fremfor teknologi, forteller Strand. Mange Canon-kunder har investert i storformatløsninger sammen med profesjonelt skjærebord. Det er relativt store investeringer, men likevel viser det seg at de tjenes inn raskere enn mange mindre investeringer. – Det er gode fortjenestemuligheter innenfor områder som interiør, dekor og profilering, og vi er i dialog med mange kunder som ønsker en større del av storformatmarkedet. Derfor tror vi på videre vekst i 2019, et år der vi skal opprettholde posisjonen som markedsleder og fremdeles være den aktøren som er mest synlig i markedet, forsikrer Anton Strand og Erik Soelberg hos Canon.

Les også:  Rekordomsetning for Coop i Norge

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.