Brukte bildeler kan gi rimeligere reparasjoner

williksen forlag

– Dersom forsikringsbransjen vil øke bruken av brukte bildeler, og bildemontererne utvikler og tar i bruk effektive systemer for bestilling, er det mulig å øke andelen brukte deler i bilskadereparasjoner i Norge. 


Det sier Arne Solum, leder av bilskadekontoret i Finans Norge i en kommentar til en test av leveringsprosesser for brukte deler, i et pilotprosjekt de siste fire månedene av 2018.

Solum understreker at noen faktorer må være på plass dersom en slik økning skal være mulig: 

– Miljøaspektet er alltid et viktig poeng ved gjenbruk og resirkulering i stedet for bruk og kast, sier Solum. 

– Kvalitet og tilgjengelighet på deler er også viktig. I tillegg må det være et økonomisk insentiv. 

Det må rett og slett finnes en gulrot for verkstedene, utover at økt andel brukte deler kan føre til færre kondemneringer – og dermed flere reparasjonsjobber. I tillegg er selvsagt miljøaspektet alltid et viktig poeng ved gjenbruk og resirkulering i stedet for bruk og kast, sier Solum videre.

Les også:  Schizofrent marked gjør fondskundene nervøse

Han kan fortelle at de fire bildemonteringsbedriftene som deltok i pilottesten sammen med Finans Norge og forsikringsselskapene Gjensidige og Fremtind, oppnådde en bruksandel av brukte deler på 11,4 prosent i pilotperioden, mot det som over tid har vært estimert til å ligge på 1,5 – 2 prosent.

– Hva med bileieren og forsikringspremien – kan man forvente en effekt også her?

– Pris er det alltid selskapene som avgjør. Det er mange faktorer som spiller inn, blant annet risiko og reparasjonskostnader generelt, sier Solum.

Les også:  Norconsult feirer 90 år og gir tilbake

– Mer bruk av brukte bildeler ved skadereparasjoner er en vinn-vinn situasjon for alle involverte, fastslår Geir Myren i Møre Bruktbildeler. Han er leder av datagruppen i Norges Biloppsamleres Forening, og var sterkt involvert i pilotprosjektet med brukte deler til skadereparasjoner.

– Mer utbredt bruk av brukte bildeler ved skadereparasjoner er i høy grad gagnlig for samfunnet. Her er det mye som trekker i positiv retning. 

Stadig dyrere deler fører til at terskelen for kondemnering blir lavere. I et gitt tilfelle kan det for eksempel bli avgjørende at en ny xenon-lykt koster 40.000 kroner – mens en brukt ville komme på halvparten, og dermed kunne sikre at bilen ble reparert i stedet for kondemnert.

Les også:  100 000 kroner til sjømattiltaket "Trendy klippfisk"

Dersom verkstedene kan bruke flere brukte deler, kan vi få langt færre kondemneringer enn nå. For verkstedene betyr dette flere reparasjoner, mer jobb og flere solgte timer – i stedet for at bilen kondemneres og havner hos oss for demontering og resirkulering.

For forsikringsselskapene vil flere brukte deler bety lavere reparasjonskostnader. For oss betyr det at vi får selge flere brukte deler, i stedet for bare å ta imot kondemnerte biler og øke lagerbeholdningen av deler ytterligere.

En siste viktig effekt av mer bruk av brukte deler, er at lavere reparasjonskostnader over tid kan slå positivt ut på forsikringspremiene for bileierne, sier Myren.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.