Bruk motorvarmer og spar miljøet

naf

Vinteren er her. Med motor- og kupévarmer slipper du å skrape is og bilen får lavere utslipp. – Motorvarmer er det glemte miljøtiltaket. Forskjellen i utslipp fra bilen med kald og varm motor er stor. I tillegg er det deilig å sette seg inn i en varm bil, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.


En moderne diesel- eller bensinbil slipper ut opptil 71 prosent mindre de første kilometerne når man bruker elektrisk motorvarmer. Årsaken er at katalysatoren ikke virker før motoren er varm. Drivstofforbruket er også betydelig høyere når motoren er kald. Faktisk er det om lag 30 prosent høyere de første kilometerne enn om motoren hadde vært forvarmet.

Les også:  Fare for snøskred i Nord-Norge

– De fleste av oss kjører korte turer i hverdagen. Da blir sjelden motoren varm nok og utslippene fra bilen er ekstra høye. Har du et motorvarmesystem, bruk det. Det er godt både for lommeboka og bylufta, mener Nils Sødal i medlems- og forbrukerorganisasjonen NAF.

Elektrisk motorvarmer er det beste for miljøet
Har du tilgang på strøm er elektrisk motorvarmer en god investering. Når man først tar valget om motorvarmer er det lurt å kjøpe en kupévarmer samtidig. Denne kobles sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter en varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé, smelter bort isen på rutene og tørker bort dugg.

Les også:  - Ikke tett igjen avløpet med ribbefett og slips!

– Du kan få varmesystemer som tidsstyres med en app på mobilen. Det holder at du setter den på en times tid før du skal kjøre, så har du en varm og isfri bil når du reiser, sier Sødal.

Drivstoffdrevne varmeanlegg er til utendørs bruk
Mange av de nyere bilene har motorvarmer som bruker bilens eget drivstoff til å forvarme motor og kupé. Slike motorvarmere bruker bilens drivstoff og slipper derfor ut litt eksos. Derfor skal ikke drivstoffdrevne motorvarmere brukes i garasjeanlegg.

Les også:  EL og IT Forbundet ber om oppgradering av vannkraftverkene

– Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmen, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, sier Sødal.

Det er også viktig å huske på at du bruker strøm fra batteriet med en drivstoffdrevet motorvarmer. Derfor er det viktig å lade opp batteriet før vinteren setter inn.

– Det er mye som trekker strøm i en ny bil, deriblant motorvarmer som bruker bilens batteri og drivstoff. Med en enkel vedlikeholdslader slipper du både kald bil og flatt batteri, avslutter han.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.