Bosch satser på mobilitet

Bosch fortsetter å utvikle seg som leverandør av mobilitetstjenester. I den nye avdelingen Connected Mobility Solutions kommer over 600 ansatte sammen for å utvikle og selge digitale mobilitetstjenester. Dette omfatter bildeling, samkjøring og connectivity-baserte tjenester for bilister.


Nylig fortalte Bosch-sjefen under Bosch ConnectedWorld 2018 IoT-konferansen i Berlin om hvordan «connectivity» åpner for enorme forretningsmuligheter.

– Connectivity kommer til å forandre hvordan vi kommer fra A til B på en fundamental måte, og samtidig vil det løse dagens trafikkproblemer. Vi bruker det for å realisere vår visjon om mobilitet uten utslipp, stress eller ulykker, sier Dr. Volkmar Denner, Bosch-konsernsjef.

I 2025 vil det finnes over 470 millioner kjøretøy som benytter intelligent kommunikasjon over hele verden (kilde: PwC). Bare om fire år kommer markedet for mobilitetstjenester og lignende digitale tjenester til å ha en verdi på 140 milliarder euro (kilde: PwC).

– Målet til Bosch er en vekst på et betydelig, tosifret tall med vår løsning, sier Denner.

Planen er at den nye avdelingen skal utvide utvalget av tjenester ytterligere. For eksempel varsler mobilitetstjenester fra Bosch om bilister som kjører mot kjøreretningen og gjør det mulig å bruke smarttelefonen som bilnøkkel.

Det nyeste er samkjøringstjenesten fra det amerikanske startup-selskapet Splitting Fares Inc. (SPLT). I Berlin presenterte Denner også “Connected services”, altså intelligent kommunikasjon, innen el-mobilitet vil gjøre at elektriske kjøretøy i større grad tilpasses massemarkedet.

Les også:  Det utdannes for få ingeniører - Udekket ingeniørbehov rammer næringslivet

Bosch går inn i “ridesharing”
Et marked som vokser innenfor “connected mobility” er ridesharing, eller samkjøring, som omfatter nettjenester og apper for samkjøring samt organisering av kjøretjenester og drosjer. I 2022 kommer antallet mennesker som bruker samkjøring til å øke med 60 prosent, til 685 millioner (kilde: Statista). I dag er de fleste slike tjenester rettet mot mennesker som tilfeldigvis reiser samme vei eller som ønsker å bestille en reise spontant; selskaper og pendlere har ikke stått spesielt i fokus. Dette er stikkordet for SPLT, som nettopp ble kjøpt opp av Bosch.

Det amerikanske startup-selskapet har utviklet en plattform som bedrifter, universiteter og offentlige instanser kan benytte for å organisere samkjøring for sine ansatte. Denne B2B-tilnærmingen er beregnet for pendlere: SPLT-appen gjør at folk kan kjøre sammen til arbeidsplassen eller studiestedet. En fordel ved at kollegaer kjører sammen, er at man ikke behøver å sette seg i bilen sammen med fullstendig fremmede mennesker. I løpet av få sekunder finner en algoritme en samkjøring som passer og beregner den raskeste ruten avhengig av trafikkforholdene.

Den beregner hvor mye tid som går med på å koordinere avgangssted, avgangstid, best rute og passasjerer. Deling er bra for humøret, for lommeboka og for miljøet. Bedrifter kan også bidra til å redusere antallet biler i trafikken.

Les også:  Fire tatt for kjøring med mobiltelefon i Sjøgata

– Connectivity er en måte å tenke nytt på. Ikke bare om bilen, men hvordan vi bruker transportmidler generelt, sier Denner.

Digitale tjenester for el-kjøretøy
COUP er et datterselskap av Bosch som siden 2016 har leid ut el-mopeder i Berlin. Etter at de introduserte el-moped-deling i Paris i fjor, vil de nå lansere tjenesten i Madrid i år. Dette kommer til å øke det totale antallet el-mopeder til 3 500.

– Digitale tjenester kommer til å øke bruken av el-kjøretøy, sier Denner.

På IoT-konferansen presenterte et forståelig system for elektriske motorkomponenter med intelligent kommunikasjon og nye serviceløsninger for el-biler. Til dette formålet har Bosch forbundet el-kjøretøy med Bosch Automotive Cloud Suite. Selskapet utvikler nettbaserte tjenester på grunnlag av slik interaksjon. I fremtiden kommer el-biler til å vite nøyaktig når de går tom for strøm, men også hvor de kan lades opp igjen.

Slutt på bekymring rundt rekkevidden
Mange bilkjøpere velger ikke elektrisk, fordi de er bekymret for om de kommer til å bli stående langs veien med tomt batteri. Dette problemet har Bosch løst. Fordi el-bilen er tilkoblet en sky, kan systemet vise en “utvidet beregning av rekkevidden”.

Les også:  Virke: Apokalypse i norsk varehandel

En algoritme tar hensyn til aktuell batteristatus, strømforbruk på grunn av oppvarming eller luftkjøling, bilførerens kjørestil og informasjon om omgivelsene under beregningen.

Dette inkluderer også aktuell trafikksituasjon og topografiske data for ruten. Basert på denne informasjonen kan systemet beregne kjøretøyets nøyaktige rekkevidde. På lengre turer med el-bil suppleres den utvidede beregningen av rekkevidden med en “ladeassistent”. Denne tjenesten vet hvor alle ladestasjoner befinner seg på en gitt rute, for eksempel fra München til Hamburg, slik at den kan planlegge nødvendige pauser når batteriet må lades opp. Den tar seg også av betalingen. Takket være ekstra informasjon om for eksempel restauranter, kafeer og shoppingmuligheter kan bilføreren slappe av og utnytte ladetiden på en god måte.

En tredje tjeneste tar seg av opplading av kjøretøyer i smartboliger, og hjelper til å optimalisere strømforbruket. Det integrerer bilen i smartboligens strømnett, for eksempel kan bilbatteriet supplementere den stasjonære energilagringen i husets solcellesystem. I løpet av dagen tar bilen opp energioverskuddet fra solcellene og tilbakefører det om natten ved behov.

– For Bosch er mobilitet mye mer enn bilbruk. Vi har bred teknologisk ekspertise på mange fagområder. Dette setter oss i en enestående posisjon for å utvikle og benytte intelligente systemer på tvers av applikasjoner, sier Denner.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.